Al Kaida groźna dla brytyjskich szkół

Rząd Wielkiej Brytanii chce, by nauczyciele obserwowali uczniów. Mieliby informować policję o dzieciach głoszących skrajne poglądy lub rysujących symbole radykalnych ugrupowań

Publikacja: 09.10.2008 05:04

Kamera na stacji w Luton zarejestrowała młodych ludzi, którzy przygotowywali zamach na Londyn. Dokon

Kamera na stacji w Luton zarejestrowała młodych ludzi, którzy przygotowywali zamach na Londyn. Dokonali go 7 lipca 2005 r.

Foto: AP

Takie zalecenia brytyjski minister ds. dzieci, szkół i rodzin przedstawił wczoraj szkołom podstawowym i średnim w Anglii. Wcześniej podobne wskazówki otrzymały uniwersytety. – Szkoły też powinny być świadome zagrożenia – uważa Ed Balls. Jego lista praktycznych porad dla nauczycieli liczy aż 47 stron. Cel jest tylko jeden – uchronić dzieci przed radykalizmem i al Kaidą.

Na początek – wynika z zaleceń – nauczyciele muszą być bardzo czujni. Powinni zwracać uwagę na graffiti i inne dzieła uczniów, które mogą promować skrajne poglądy. Muszą też uważniej czytać wypracowania i sprawdzać, czy dzieci nie wchodzą na strony internetowe ugrupowań terrorystycznych. Powinni też nadstawiać uszu. Może któryś z uczniów używa sformułowań żywcem ściągniętych z radykalnych ideologii nawołujących do nienawiści?

Jeśli jest to możliwe, nauczyciele powinni próbować rozwiązać problem, nie wychodząc poza mury szkoły. Na przykład – pisze BBC –usunąć graffiti. Ale jeśli nie jest to możliwe, mogą zgłosić się na policję. W specjalnej broszurze znajdą wszelkie niezbędne numery telefonów. “Nauczyciele będą szpiegować podejrzanych uczniów” – napisał natychmiast “Daily Mail”.

– To szokujące. Rząd sam tworzy atmosferę strachu w społeczeństwie. Jak dzieci mogą ufać nauczycielom? Jak będą ufać innym, jeśli każdego będą brać za potencjalnego terrorystę? – oburza się w rozmowie z “Rz” Alison Preuss, nauczycielka ze Schoolhouse Home Education Association. Jednak obserwowanie uczniów to nie wszystko. O terroryzmie nauczyciele muszą przede wszystkim z dziećmi rozmawiać.

Rząd chce, by szkoły organizowały debaty, a nawet wystawiały sztuki teatralne, co – jak pisze BBC – może uczulić dzieci na zagrożenie terroryzmem. O ekstremistach powinno się mówić na przykład podczas lekcji wychowania obywatelskiego.

– Walka z ekstremizmem nie jest niczym nowym w tym kraju. Gdy chodziłem do szkoły, zagrożenie było wszechobecne, czego ilustracją były obrazy pokazywane przez telewizję z zamachów w Birmingham i Guildford. Dzieci wciąż się uczą, kim był Guy Fawks, który próbował wysadzić parlament. Ale czasy się zmieniają. Dziś prawdziwe zagrożenie stanowią grupy powiązane z al Kaidą – mówił Ed Balls.

Na program walki z terroryzmem w szkołach brytyjski rząd przeznaczył prawie 5 mln funtów. Szkoły nie mają obowiązku go stosować. Jak podkreśla minister, to tylko zalecenia.

[wyimek]Dzieci muszą znać zagrożenia, ale nauczyciele ryzykują utratę ich zaufania – twierdzą eksperci[/wyimek]

– To dobry pomysł, by uświadomić dzieciom zagrożenia. Uczniowie przede wszystkim powinni wiedzieć, że siatki terrorystyczne mogą prowadzić rekrutację w szkołach, a oni mogą stać się ich celem –mówi “Rz” Russel Razzaque, muzułmanin, który o terroryzmie pisuje m.in. w “The Independent”. Jego zdaniem w Wielkiej Brytanii takie zagrożenie jest bardzo realne.

– Członkowie ekstremistycznych ugrupowań czyhają na młodych ludzi, którzy są podatni na wpływ innych. Podchodzą do nich, rozmawiają o religii, zapraszają na spotkania. Zachowują się podobnie jak dilerzy narkotyków – mówi Razzaque. Przyznaje jednak, że pomysł z obserwowaniem uczniów przez nauczycieli nie jest dobry. – To może wywołać ogólną atmosferę braku zaufania – podkreśla.

Podobnie uważa Krajowy Związek Nauczycieli. – Trzeba się zająć zagrożeniem terrorystycznym. Ważne jest też, by nauczyciele rozmawiali z uczniami i słuchali ich. Ale bez poczucia, że muszą zdawać relację z każdego słowa – powiedziała Christine Blower, szefowa związku.

Jak wynika z sondażu UK Youth Parliament, 94 procent młodych Brytyjczyków uważa, że szkoła to najlepsze miejsce, by rozmawiać o zagrożeniu terrorystycznym.

[i]Plan walki z terroryzmem w szkołach

[link=http://www.teachernet.gov.uk]www.teachernet.gov.uk[/link][/i]

Takie zalecenia brytyjski minister ds. dzieci, szkół i rodzin przedstawił wczoraj szkołom podstawowym i średnim w Anglii. Wcześniej podobne wskazówki otrzymały uniwersytety. – Szkoły też powinny być świadome zagrożenia – uważa Ed Balls. Jego lista praktycznych porad dla nauczycieli liczy aż 47 stron. Cel jest tylko jeden – uchronić dzieci przed radykalizmem i al Kaidą.

Na początek – wynika z zaleceń – nauczyciele muszą być bardzo czujni. Powinni zwracać uwagę na graffiti i inne dzieła uczniów, które mogą promować skrajne poglądy. Muszą też uważniej czytać wypracowania i sprawdzać, czy dzieci nie wchodzą na strony internetowe ugrupowań terrorystycznych. Powinni też nadstawiać uszu. Może któryś z uczniów używa sformułowań żywcem ściągniętych z radykalnych ideologii nawołujących do nienawiści?

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021