- Chcę, aby wszystko wróciło do czasów przedpandemicznych tak szybko, jak to możliwe - mówił 54-letni Toshiyuki Fujimura, zastępca menadżera restauracji w Nagoi, która oferuje do 3 tysięcy jenów (27 dolarów) zniżki klientom mogącym dowieść, że są w pełni zaszczepieni na COVID-19.

Z kolei Unzen Onsen Azumaen, hotel w prefekturze Nagasaki rozprowadza kupony, które osoby zaszczepione mogą wykorzystać w znajdujących się na terenie hotelu sklepach.

Natomiast dom weselny Garden Place Kobayashiro w prefekturze Niigata oferuje nowożeńcom 3 tysiące jenów zwrotu poniesionych w związku z organizacją wesela kosztów za każdego gościa, który jest w pełni zaszczepiony na COVID-19.

Jednak - jak pisze agencja Kyodo - takie promocje nie wszystkim się podobają. Niektórzy uważają je za formę presji, która ma skłonić do szczepień osoby im niechętne, obawiające się efektów ubocznych lub niewierzące w skuteczność szczepionek.

- Szczepienia są dobrowolne - mówi prof. Kenta Yamada, specjalizujący się w prawie prasowym i dziennikarstwie. - Nie możemy stwarzać społeczeństwa, w którym osoby nie będące zaszczepione czują się winne lub odsunięte na margines. Musimy być ostrożni, by nie wywierać presji poprzez zniżki dla zaszczepionych - ocenia.