Tomasz Deptuła z Nowego Jorku
Po decyzji amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) o uziemieniu i przeprowadzeniu dokładnych kontroli wszystkich boeingów 787 wszyscy przewoźnicy na całym świecie wstrzymali loty dreamlinerów.
FAA zarządziła w nocy ze środy na czwartek czasu warszawskiego przegląd wszystkich dreamlinerów pod kątem bezpieczeństwa i uziemiła maszyny. Po serii awarii tych samolotów ostatecznym impulsem dla amerykańskich władz regulacyjnych okazało się wstrzymanie lotów boeingów 787 przez dwie wielkie japońskie linie lotnicze ANA i Air Japan. W środę właśnie w Japonii doszło do awaryjnego lądowania dreamlinera po awarii jednego z akumulatorów i pojawieniu się na pokładzie dymu.
Zarządzenie FAA dotyczyło przede wszystkim sześciu dreamlinerów eksploatowanych przez United Airlines, jedynego amerykańskiego przewoźnika posiadającego nowe maszyny Boeinga, ale do zarządzenia o uziemieniu postanowiły się zastosować wszystkie linie lotnicze korzystające z modelu 787. Wynika to z faktu, że to Amerykanie wciąż wyznaczają standardy bezpieczeństwa w globalnym ruchu lotniczym.
Trudny warunek
„Zanim zostaną wznowione loty, operatorzy boeingów 787 zarejestrowanych w USA muszą udowodnić Federalnej Agencji Lotnictwa, że akumulatory są bezpieczne" – zażądała FAA. Ciągle nie wiadomo, jak dokładnie mają przebiegać inspekcje uziemionych na lotniskach całego świata dreamlinerów. Przegrzewanie się akumulatorów może być łatwe do usunięcia, ale równie dobrze może sygnalizować dużo poważniejsze problemy z układami elektrycznymi samolotu reklamowanego jako najbardziej nowoczesny i najbardziej ekonomiczny na świecie.