Dreamlinery pozostaną uziemione

Wizerunkowy koszmar Boeinga trwa. Niestety, problemy mają też linie lotnicze mające boeingi, w tym LOT.

Publikacja: 17.01.2013 23:23

Dreamliner japońskich linii lotniczych utknął na lotnisku Takamatsu w zachodniej Japonii

Dreamliner japońskich linii lotniczych utknął na lotnisku Takamatsu w zachodniej Japonii

Foto: AP/KyodoNews

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Po decyzji amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) o uziemieniu i przeprowadzeniu dokładnych kontroli wszystkich boeingów 787 wszyscy przewoźnicy na całym świecie wstrzymali loty dreamlinerów.

FAA zarządziła w nocy ze środy na czwartek czasu warszawskiego przegląd wszystkich dreamlinerów pod kątem bezpieczeństwa i uziemiła maszyny. Po serii awarii tych samolotów ostatecznym impulsem dla amerykańskich władz regulacyjnych okazało się wstrzymanie lotów boeingów 787 przez dwie wielkie japońskie linie lotnicze  ANA i Air Japan. W środę właśnie w Japonii doszło do awaryjnego lądowania dreamlinera po awarii jednego z akumulatorów i pojawieniu się na pokładzie dymu.

Zarządzenie FAA dotyczyło przede wszystkim sześciu dreamlinerów eksploatowanych przez United Airlines, jedynego amerykańskiego przewoźnika posiadającego nowe maszyny Boeinga, ale do zarządzenia o uziemieniu postanowiły się zastosować wszystkie linie lotnicze korzystające z modelu 787. Wynika to z faktu, że to Amerykanie wciąż wyznaczają standardy bezpieczeństwa w globalnym ruchu lotniczym.

Trudny warunek

„Zanim zostaną wznowione loty, operatorzy boeingów 787 zarejestrowanych w USA muszą udowodnić Federalnej Agencji Lotnictwa, że akumulatory są bezpieczne" – zażądała FAA. Ciągle nie wiadomo, jak dokładnie mają przebiegać inspekcje uziemionych na lotniskach całego świata dreamlinerów. Przegrzewanie się akumulatorów może być łatwe do usunięcia, ale równie dobrze może sygnalizować dużo poważniejsze problemy z układami elektrycznymi samolotu reklamowanego jako najbardziej nowoczesny i najbardziej ekonomiczny na świecie.

Eksperci przypominają, że dreamlinery są w dużo większym stopniu od poprzednich modeli samolotów pasażerskich uzależnione od zasilania elektrycznego, bo wiele układów hydraulicznych zastąpiono właśnie elektrycznymi. Boeing zapowiedział pełną współpracę zarówno z władzami regulacyjnymi, jak i z samymi przewoźnikami. Ci ostatni jednak nie kryją rozdrażnienia, bo wizerunkowa porażka Boeinga odbija się także na ich sytuacji finansowej.

Kłopoty z dreamlinerami mogą martwić LOT. Dreamliner polskich linii nie odleciał z USA. Po pasażerów lotu LO 002 z Chicago trzeba było z Warszawy wysłać samolot zastępczy – boeinga 767. – Z tego powodu został odwołany czwartkowy lot do Pekinu, a pasażerowie dostali bilety na połączenia innymi liniami. Wszystkie pozostałe połączenia długodystansowe zostaną wykonane zgodnie z planem – zapewniał rzecznik LOT.

Teraz obydwa polskie boeingi 787 są uziemione. Jeden stoi na płycie w Warszawie, drugi w Chicago. Wiadomo, że LOT będzie domagał się odszkodowania od producenta samolotu.

Żądanie rekompensaty

O planie wystąpienia o rekompensatę do producenta mówił podczas konferencji prasowej w Warszawie wiceprezes LOT Tomasz Balcerzak. Amerykański producent poniesie też koszty przeglądów. Inni przewoźnicy także nie wykluczają podjęcia podobnych kroków. Na razie nie są jednak jeszcze znane koszty wyłączenia maszyn z eksploatacji.

Jeszcze większe problemy ma jednak sam Boeing. – Koncern z Seattle traci kontrolę nad sytuacją. Już w tej chwili znajduje się pod lupą czterech instytucji regulacyjnych – komentuje Carter Leake, analityk rynku lotniczego w BB&T Capital Markets. Teraz przewoźnicy mogą zacząć wycofywać się z zamówień albo opóźniać moment odbioru do czasu wyjaśnienia wątpliwości.

—współpr.d.w.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Po decyzji amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) o uziemieniu i przeprowadzeniu dokładnych kontroli wszystkich boeingów 787 wszyscy przewoźnicy na całym świecie wstrzymali loty dreamlinerów.

Pozostało 94% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1020