Reklama
Rozwiń
Reklama

Młodzi wcześniej testują z „promilami”

Od piwa młodzież rozpoczyna inicjację alkoholową. Prawie dwie trzecie badanych pierwszy raz sięgnęło po wyskokowe trunki jako niepełnoletni – wynika z sondażu.

Publikacja: 29.04.2025 18:57

Młodzi wcześniej testują z „promilami”

Foto: AdobeStock

O swoich pierwszych doświadczeniach z alkoholem w sondażu przeprowadzonym na zlecenie Fundacji GrowSPAC, wypowiedziało się 1001 osób w różnym wieku z całego kraju. Wyłania się z nich niepokojąca prawidłowość: im młodszy ankietowany, tym wcześniej sięgnął po „promile”, a fakt bycia niepełnoletnim dla wielu nie stanowił większej przeszkody.

Co jeszcze wynika z badań?

Inicjację alkoholową przed 18. rokiem życia częściej rozpoczynają mężczyźni – dotyczy to ponad 41 proc. z nich. Z kolei prawie połowa obecnych 18–29- latków zaczęła próbować alkohol, już mając od 15 do 17 lat. Co szósty pierwszy raz sięgnął po niego jeszcze wcześniej – kiedy był 14-latkiem lub jeszcze młodszy. To oznacza, że niemal 63 proc. z nich spróbowało wyskokowych napojów w czasie, kiedy byli niepełnoletni.

Furtką do inicjacji alkoholowej młodzieży stało się piwo. Ale co piąty młody najpierw spróbował wódki lub whisky

Nieco starsi badani zaliczyli swój pierwszy kontakt z „procentami” przed osiągnięciem dojrzałości, trochę później. I tak, jako niepełnoletni alkoholu spróbował co czwarty 50–59-latek, co piąty obecny 60–69-latek oraz blisko jedna czwarta 70-latków.

Furtką do inicjacji alkoholowej młodzieży stało się piwo – niemal połowa ankietowanych przyznała, że było ono pierwszym alkoholowym napojem, jakiego w życiu spróbowali. Co trzeci badany najpierw sięgnął po wino, a co jedenasty – po coś mocniejszego, np. wódkę.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rząd powalczy z nadmiernym spożyciem alkoholu? Jest kilka rozwiązań

„Wyniki pokazują także, w jaki sposób piwo popularyzowało się wśród poszczególnych grup wiekowych na przestrzeni ostatnich kilku dekad” – zauważają autorzy badania.

I tak, od piwa rozpoczął swój pierwszy kontakt z alkoholem jedynie co piąty 70-latek – jednak już w młodszym pokoleniu stało się ono alkoholem dominującym. Piwo było więc pierwszym napojem procentowym dla większości 30–49-latków (ok. 70 proc. z nich) oraz dla ponad połowy osób z młodszej grupy wiekowej (od 18 do 29 lat). W przypadku tych ostatnich „istotną rolę w inicjacji alkoholowej odegrały także alkohole mocne – wódka czy whisky. Aż 20,81 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej spróbowało wysokoprocentowych napojów w pierwszej kolejności” – wskazuje sondaż.

Jak się okazuje, brak dojrzałości nie zawsze stanowił przeszkodę – jedna czwarta badanych nie miała problemu z zaopatrzeniem się w alkohol, kiedy byli niepełnoletni.

– Informacja, że trzy czwarte Polaków nie mogło zdobyć alkoholu bez dowodu osobistego potwierdzającego pełnoletność, może uspokajać. Jednak wyniki w podziale na poszczególne grupy wiekowe pokazują alarmujące tendencje – podkreśla Dominik Kuc z zarządu Fundacji GrowSPACE.

Prawie połowa 18–29-latków, zanim osiągnęła dojrzałość, bez trudu kupiła napoje wyskokowe, choć wiek im na to nie pozwalał, podobnie nieco starsi badani.

Reklama
Reklama

Dla porównania, zaledwie 9 proc. 70-latków potwierdziło, że udało im się kupić alkohol, kiedy byli niepełnoletni. Wniosek: kilkadziesiąt lat temu procentowe trunki były znacznie mniej osiągalne dla nieletnich, a podejście do ich sprzedaży młodym bardziej rygorystyczne.

Również inne badania wskazują, że młodzież spożycie alkoholu zaczyna od piwa.

Z sondażu wynika coś jeszcze: łatwiej jest nabyć alkohol mężczyznom – jedna trzecia z nich nie miała z tym problemu, gdy byli niepełnoletni. W przypadku kobiet tylko co szóstej to się udało.

Czytaj więcej

Piwo i młodzi. To nie jest izotonik

Spożycie alkoholu w kraju rośnie. Prof. Andrzej Fal z Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA przytoczył dane wskazujące, że spożycie alkoholu wzrosło w Polsce z około 6 litrów na dorosłego mieszkańca w latach 2000–2005 do 11 litrów obecnie.

Piwo jest traktowane bardziej pobłażliwie niż inne alkohole. Z badań firmy Nielsen wynika, że codziennie w Polsce sprzedaje się 16 milionów półlitrowych opakowań piwa.

Reklama
Reklama

Szacuje się, że co najmniej 900 tys. osób jest u nas uzależnionych od alkoholu.

Kampania „Zero procent prawdy” i batalia o zakaz reklam alkoholu

– To państwo powinno kreować kulturę picia opartą na polityce antyalkoholowej. Tymczasem kreują ją eksperci od marketingu pracujący dla producentów wódki, piwa czy wina. To oni odpowiadają za sposób, w jaki myślimy o alkoholu, w jaki alkohol postrzegamy, a nawet za to, po jaki alkohol sięgamy – mówi Dominik Kuc z Fundacji GrowSPACE.

– Biernie poddając się zabiegom PR-owym branży alkoholowej, wyjeżdżamy obładowani alkoholem na rodzinne święta, urodziny i imieniny, namawiamy do jego spożywania naszych bliskich i znajomych, rzucając tekstami: „a ze mną się nie napijesz”, czy „co ty, chory jesteś, że nie pijesz” – mówił Alan Wysocki, dyrektor PR i komunikacji Fundacji GrowSPACE, koordynator kampanii.

Jak zauważają, reklamy zachęcają do kupowania coraz większych ilości alkoholu.

– Poprzez promocje w rodzaju „12+12” czy obrazki prezentujące odprężonych ludzi relaksujących się przy piwie. Te wzorce docierają także do młodych osób, które coraz wcześniej zaczynają sięgać po alkohol

Dominik Kuc z Fundacji GrowSPACE

Reklama
Reklama

– Poprzez promocje w rodzaju „12+12” czy obrazki prezentujące odprężonych ludzi relaksujących się przy piwie. Te wzorce docierają także do młodych osób, które coraz wcześniej zaczynają sięgać po alkohol – zauważa Dominik Kuc.

Od 9 maja rusza kampania Fundacji, która tego dnia przedstawi raport „Zero procent prawdy” z prezentacją pełnych wyników sondażu, badań fokusowych uzupełnionych o komentarze eksperckie i analizę prawną przepisów dotyczących reklamy alkoholu.

– Będziemy prowadzili kolejne działania w ramach tej kampanii, aby doprowadzić do całkowitego zakazu reklam alkoholu w Polsce, bez wyjątków – zapowiada Dominik Kuc.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Czego Polacy obawiają się w 2026 roku? Nowy sondaż
Społeczeństwo
„Obietnice bez pokrycia”. Szefowie związków wystawili rządowi brutalną ocenę za 2025 rok
Społeczeństwo
Historyczny debiut „dziewiętnastki”. Tramwaje Warszawskie wracają na Rakowiecką
Społeczeństwo
Co czeka zagraniczne oddziały Instytutu Pileckiego
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama