Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 01.12.2015 08:38 Publikacja: 01.12.2015 08:38
Foto: 123RF
Kraj Kwitnącej Wiśni kiedyś kojarzył się głównie z kulturą pełną wzniosłych czynów, bohaterskich wojowników i poetyckich dzieł dopracowywanych przez dekady. Nic w tej rzeczywistości nie było jednoznaczne. Przez wieki pokolenia wypracowały język wielopłaszczyznowy, który potrafił komunikować kilka rzeczy jednocześnie. Trzeba tylko było zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia do jego rozkodowania. W praktyce oznaczało to kilkuletnie studia poświęcone Japonii.
Teraz jednak to się zmienia. Widać to doskonale po internetowych trendach. Hasła związane z samurajami zastępują słodkie kotki spod znaku Hello Kitty, a i sama Japonia promuje się jako miejsce pełne luzu. Rząd inwestuje miliony jenów, by być „cool”.
Z pomocą w usystematyzowaniu wiedzy o nowoczesnej Japonii przychodzi narzędzie mierzenia trendów od Google. Wystarczy sprawdzić, jak wyglądały wykresy popularności haseł związanych ze starą kulturą (określenia „gejsza” oraz „samuraj”) i nową („Hello Kitty”). Okazuje się, że po krótkim okresie zwiększonej popularności w 2006 roku, związanej z premierą hollywoodzkiego hitu „Wyznania gejszy” już w 2007 roku różowy kotek objął internetowe prowadzenie.
Systematycznie rośnie także świadomość określenia „kawaii”, które opisuje nowy model japońskiej estetyki. To tak zwana „fajność” mierzona przy pomocy pacynek, kreskówek i kotków. Dziś w Japonii nawet tradycyjne świątynie muszą godzić się na pogrzeby robotów, by nie świecić pustkami. Młodzi nie potrzebują ezoteryki w starym rozumieniu. Wystarczy im manga oraz gadżety z aktualnie najmodniejszym wcieleniem Hello Kitty. Polityka rządu premiera Abe promująca kampanię „Cool Japan” i jej aspekt w rodzaju kawaii sprawdza się. Google notuje popularność tego terminu na poziomie zaledwie połowę mniejszym niż hasła „samuraj”.
Kotek wygrywa także z Godzillą, symbolem Japonii futurystycznej. Poza krótkim okresem promocji nowej części filmu o potworze, który miał premierę w ubiegłym roku, Hello Kitty konsekwentnie cieszy się o wiele większą popularnością w internecie. Mocno trzymają się jedynie pojęcia związane z przemysłowymi tradycjami kraju. Toyota w rankingu Google Trends konsekwentnie przez lata utrzymuje się przy górnej granicy 100-punktowej skali popularności, podczas gdy poziom Hello Kitty to wciąż 8 na 100.
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Dziesiątki tysięcy Australijczyków wzięły udział w propalestyńskich demonstracjach w Australii, domagając się sa...
Facebook usunął włoską grupę o nazwie „Mia Moglie” (pol. Moja żona), na której jej członkowie umieszczali intymn...
Więzienie w saksońskim Zwickau porównuje się do lotniska Berlin-Brandenburg (BER). Jego budowa również przeciąga...
Austriacki dziennik „Kronen Zeitung” poinformował, że neurochirurg, która pozwoliła 13-letniej córce nawiercić c...
Do języka potocznego przeszło nieco romantyczne powiedzenie o tym, by może jednak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady.
Sąd Najwyższy Korei Południowej oddalił pozew amerykańskiego muzyka Jonathana Wrighta, który zarzucał firmie Pin...
Kiedyś dotacje, teraz raczej kredyty na preferencyjnych warunkach. Podejście Brukseli do finansowania rozwoju przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej ewoluuje, ale niezmienne jest to, że wciąż firmy mogą liczyć na wsparcie. Co więcej, już nie tylko ze środków unijnych, ale także krajowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas