12 sierpnia GUS podał, że w lipcu ceny - w porównaniu z lipcem 2021 roku - wzrosły o 15,6 proc. Tym samym inflacja osiągnęła w Polsce poziom najwyższy od 25 lat. 

W porównaniu z lipcem 2021 r. najmocniej zdrożały mieszkania (o 21,8 proc.), żywności (o 15,9 proc.), transportu (o 27,7 proc.), restauracji i hoteli (o 16,4 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 11,3 proc.). GUS podaje też o ile zdrożały poszczególne towary. I tak na przykład za mąkę płaciliśmy w lipcu o 38,9 proc. więcej niż przed rokiem, za pieczywo o 29,1 proc., za mięso wołowe o 32,8 proc., za mięso drobiowe o 28,4 proc. Sery i twarogi zdrożały o 22,1 proc., jaja o 18,3 proc., a masło o 31,4 proc. Bardzo mocno zdrożał cukier – aż o 47,6 proc., tłuszcze roślinne o 46,1 proc., zaś tłuszcze zwierzęce o 37,5 proc.

Czytaj więcej

Inflacja jednak rośnie w lipcu. GUS podał ostateczne dane

Inflacja w Polsce utrzymuje się powyżej celu inflacyjnego NBP (2,5 proc.) od czerwca 2019 roku, gdy po raz pierwszy od sześciu lat przekroczyła poziom 2,5 proc. rok do roku (później jeszcze tylko w październiku 2019 roku spadła do poziomu celu inflacyjnego).

Z danych GUS wynika, że w 2021 roku inflacja wyniosła w Polsce 5,1 proc. Poziom wyższy niż w lipcu 2022 roku inflacja ostatni raz osiągnęła w marcu 1997 roku (wynosiła wówczas 16,6 proc.).

Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl spytaliśmy czy - ich zdaniem - ceny w Polsce jesienią i zimą nadal będą rosły.

Dalszego wzrostu cen oczekuje 79,1 proc. respondentów.

10,5 proc. ankietowanych uważa, że ceny nie będą już rosły.

10,4 proc. respondentów nie ma zdania w tej sprawie.

- Wyższych cen spodziewa się prawie 9 na 10 respondentów (88%), którzy nie ukończyli 24 roku życia i podobny odsetek (89%) mieszkańców miast liczących 100 tys. - 199 tys. osób. Dalszego wzrostu cen najczęściej nie spodziewaj się respondenci z wykształceniem zasadniczym zawodowym (19%) - komentuje wyniki badania Przemysła Wesołowski, prezes zarządu agencji badawczej SW Research.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 8-9 sierpnia 2022 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.