Reklama

Mniej zabitych w wypadkach

Około 10 proc. mniej zabitych w wypadkach. Powód? Kontrole i fotoradary.

Aktualizacja: 19.12.2017 13:25 Publikacja: 18.12.2017 18:25

Mniej zabitych w wypadkach

Foto: Fotorzepa, Dorota Awiorko-Klimek

Plaga polskich dróg, jaką jest wysoka śmiertelność wskutek wypadków, słabnie – na oczekiwany korzystny trend wskazują dane za upływający rok.

Do listopada życie na drogach straciło o 254 osoby mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku – wskazują dane Komendy Głównej Policji, które poznała „Rzeczpospolita".

– To, co uznaliśmy za porażkę minionego roku, czyli bezpieczeństwo na drogach, w obecnym wygląda znacznie lepiej. Liczba osób, które zginęły w wypadkach, zmniejszyła się o blisko 10 proc. To w dużej mierze efekt policyjnych działań – mówi nam komendant główny policji, nadinsp. Jarosław Szymczyk.

Ocalone życie

Jeśli utrzyma się spadkowy trend – a wszystko na to wskazuje – tegoroczny bilans zabitych nie przekroczy 3 tys. (w 2016 r. było ich 3026).

Co wynika ze statystyk?

Reklama
Reklama

Od stycznia do listopada 2017 r. na wszystkich drogach w kraju doszło do 29,7 tys. wypadków, w których 35 tys. osób zostało rannych – to w obu przypadkach mniej więcej 4-proc. spadek w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r.

Niemal wszędzie drogowych kraks i ofiar ubyło i – co ważne – mniej (o ok. 19o) było wypadków śmiertelnych. Poprawa nastąpiła zwłaszcza na Mazowszu (bez Warszawy i okolic), gdzie w tym roku – do listopada – bilans zabitych na drogach zmniejszył się o 64 osoby – z 314 w takim samym okresie ubiegłego roku do 250 obecnego.

Znacząco – o 36 mniej – śmiertelnych ofiar (spadek ze 144 do 108 osób) było także w woj. warmińsko-mazurskim oraz w lubelskim (o 34 mniej zabitych), czy lubuskim (27 mniej zabitych).

Co ciekawe, poprawiło się w nawet woj. kujawsko-pomorskim, które od lat wiedzie prym w niechlubnym rankingu wypadków ze skutkiem śmiertelnym w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców. W tym roku zabitych było tu o 25 osób mniej (spadek ze 160 do 135). Z pozoru niewielkie, kilkuprocentowe spadki to ocalone życie do kilkudziesięciu osób.

Policjanci oraz eksperci wskazują na kilka przyczyn poprawy bezpieczeństwa.

– Bardzo mocno postawiliśmy na profilaktykę i obecność patroli na drogach. Każdej doby kierowanych jest do służby 4 tys. policjantów ruchu drogowego – mówi komendant Szymczyk. Podkreśla też, że policja skuteczniej hamuje zapędy piratów drogowych – namierza ich, używając 40 BMW z wideorejestratorami (kolejnych 100 takich aut otrzyma w przyszłym roku).

Reklama
Reklama

Jednak – co zauważają sami policjanci – zmieniają się też postawy kierowców.

– Mniejsza jest tolerancja na piractwo innych uczestników ruchu drogowego i łamanie przepisów – uważa Alicja Śledziona, rzeczniczka Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. – Na nasze skrzynki e-mailowe „Stop piratom drogowym" częściej dostajemy filmiki dokumentujące przekraczanie prędkości i inne nadużycia – dodaje rzeczniczka. Jak ocenia, więcej jest zdecydowanych reakcji na nietrzeźwych kierowców (tych także w tym roku było mniej – o, 4,6 tys.).

Lepsze drogi i radary

Jeszcze nikt tego nie zmierzył, ale – według ekspertów – ważną rolę w dyscyplinowaniu kierowców odegrały powracające na drogi fotoradary.

– Powrót tych urządzeń, wzmożone kontrole policji, a także rozbudowa nowoczesnej infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej, oraz kampanie edukacyjne skierowane do wszystkich uczestników ruchu drogowego, realizowane także przez nas, wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego, i dodaje, że warto pokusić się o badania, które wskażą, czemu najbardziej zawdzięczamy poprawę.

Jak oceniają specjaliści, wpływ na nią mają również lepsze drogi. – Sukcesywnie oddajemy do użytku m.in. drogi ekspresowe, które poprawiają bezpieczeństwo, ponieważ dostępność do nich jest tylko poprzez węzły drogowe. Nie można w każdym momencie z drogi bocznej wjechać na trasę ekspresową, a to zmniejsza możliwość wypadków – mówi z kolei Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka Mazowieckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z kolei na spadek liczby zabitych – ocenia – wpływ ma fakt, iż wzdłuż budowanych tras stawiane są bariery, a np. w miejscach zjazdów instalowane zabezpieczenia „poduszki", tzn. osłony zderzeniowe. Dzięki nim w razie kraksy jej skutki są mniej dotkliwe.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Społeczeństwo
Jak zgłosić rosyjski dron przez telefon?
Społeczeństwo
Sondaż: Tusk czy Kaczyński? Kto bardziej kompetentny ws. bezpieczeństwa?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama