Uczniowie lepiej rozumieją, co czytają, kłopot to matematyka

Nasi gimnazjaliści gorzej niż ich europejscy koledzy radzą sobie z samodzielnym rozwiązywaniem problemów

Publikacja: 05.12.2007 04:46

Tak wynika z ogłoszonych wczoraj badań umiejętności piętnastolatków PISA 2006 (Programme for International Student Assessment). Wzięło w nich udział 400 tys. uczniów z ponad 5o krajów. W tym 10 tys. z Polski. – Badanie pokazuje, co uczeń powinien umieć zrobić, niezależnie od tego, jakich szczegółów go uczyliśmy – mówi prof. Zbigniew Marciniak, wiceminister edukacji, ekspert PISA.

PISA wskazuje też, na ile młodzi ludzie przygotowani są do życia w świecie nauki i techniki. Czy potrafią samodzielnie dochodzić do rozwiązywania problemów z dziedziny nauk humanistycznych i przyrodniczych, czy radzą sobie z wykorzystywaniem matematyki w codziennych sprawach.

Badanie prowadzone jest od 2000 roku. W 2006 r. sprawdzano: czytanie ze zrozumieniem, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych i rozumowanie w naukach przyrodniczych.

Jak wypadli polscy gimnazjaliści? – Wyniki w czytaniu ze zrozumieniem są coraz lepsze. Jesteśmy powyżej średniej europejskiej – mówi Michał Fedorowicz, kierownik zespołu badania PISA 2006 w Polsce. W tej kategorii Polska zajęła ósme miejsce. Trzy pierwsze lokaty to: Korea, Finlandia i Hongkong.

Na tym dobre wiadomości się kończą. Bo w kategorii nauki przyrodnicze jesteśmy na 23. miejscu (co daje średni wynik). Pierwsza jest Finlandia. Daleko przed nami są nasi sąsiedzi: Czechy i Niemcy.

– Polscy uczniowie dobrze posługują się wiedzą, ale gorzej wypadają, gdy muszą wykorzystać wiadomości do przeprowadzenia własnego rozumowania albo zaplanowania doświadczenia – mówi Ewa Bartnik z zespołu badań PISA 2006.Dodaje, że być może to wina tego, iż w polskich szkołach nie wymaga się takich umiejętności. Z badań wynika, że aż 62 proc. uczniów nigdy lub prawie nigdy nie przeprowadzało w czasie lekcji doświadczeń w laboratorium.

Kiepsko jest z wykorzystaniem matematyki. Polskie 15-latki zajęły 25. miejsce. Prowadzą: Tajwan, Finlandia i Hongkong. – Nasi gimnazjaliści mają problemy, gdy muszą wyjść poza znane sobie sposoby rozumowania albo zaplanować strategię działania. Specjalizują się w zadaniach odtwórczych – ocenia Fedorowicz.

– Na lekcjach nie ma czasu na doświadczenia, odkrywanie zależności. Nauczyciele gonią z materiałem, by zrealizować program. Stąd skupiają się na przekazywaniu wiedzy – ripostuje Wiesław Włodarski, matematyk i dyrektor LO im. Ruy Barbosy w Warszawie.

Jakie wnioski płyną z raportu? – Piętą achillesową polskiej szkoły jest to, że nie rozwija umiejętności rozwiązywania różnych problemów. To niesie ryzyko, że w przyszłości młodzi ludzie nie będą w stanie w pełni dostosować się do rynku pracy – twierdzi Fedorowicz.

Minister edukacji Katarzyna Hall zapowiedziała, że przyjrzy się programom nauczania.

Jerzy Wiśniewski, ekspert z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, podpowiada, że warto szkołom dać większą autonomię w decydowaniu o wydatkach i zatrudnianiu nauczycieli: – Kraje, w których szkoły ją mają, np. Finlandia, dobrze wypadły w badaniu. Być może wiąże się to z tym, że wraz z większą swobodą wzrasta odpowiedzialność za efekty kształcenia.

Tak wynika z ogłoszonych wczoraj badań umiejętności piętnastolatków PISA 2006 (Programme for International Student Assessment). Wzięło w nich udział 400 tys. uczniów z ponad 5o krajów. W tym 10 tys. z Polski. – Badanie pokazuje, co uczeń powinien umieć zrobić, niezależnie od tego, jakich szczegółów go uczyliśmy – mówi prof. Zbigniew Marciniak, wiceminister edukacji, ekspert PISA.

PISA wskazuje też, na ile młodzi ludzie przygotowani są do życia w świecie nauki i techniki. Czy potrafią samodzielnie dochodzić do rozwiązywania problemów z dziedziny nauk humanistycznych i przyrodniczych, czy radzą sobie z wykorzystywaniem matematyki w codziennych sprawach.

Społeczeństwo
"Niewygodny i bardzo kosztowny" czas letni. Donald Trump chce go znieść w tej kadencji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
„Niepokojąca” tajemnica. Ani gubernator, ani FBI nie wiedzą, kto steruje dronami nad New Jersey
Społeczeństwo
Właściciele najstarszej oprocentowanej obligacji świata odebrali odsetki. „Jeśli masz jedną na strychu, to nadal wypłacamy”
Społeczeństwo
Gwałtownie rośnie liczba przypadków choroby, która zabija dzieci w Afryce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Sondaż: Którym zagranicznym politykom ufają Ukraińcy? Zmiana na prowadzeniu