[b]Rz: Jaki był cel tego rankingu?[/b]
Paul Hofheinz: Chcieliśmy pokazać szerszy obraz systemu wyższej edukacji w niektórych krajach OECD, wychodząc z założenia, że mogą się one na nawzajem od siebie uczyć. Polska jest silna w niektórych obszarach, a słaba w tych, w których silne są np. Niemcy. Być może korzystając ze swoich doświadczeń, uda się usprawnić system w obu krajach.
[b]W Polsce łatwo dostać się na studia, ale absolwenci mają problemy ze znalezieniem pracy. To sygnał, że system edukacji nie spełnia swojej roli?[/b]
Polska nie wypada tak źle. Wasz system jest w stanie przyjąć i wykształcić osoby, które nie są wcale dobrze przygotowane do podjęcia studiów. To bardzo ważne osiągnięcie.
Istotnym problemem jest jednak jakość rynku pracy, który nie jest w stanie wchłonąć osób z wyższym wykształceniem i zaoferować im dobrej pracy i płacy. Dlatego wiele osób wyjeżdża z kraju. To nie byłby wielki problem, pod warunkiem że ludzie po zdobyciu doświadczenia wracaliby do Polski.