Zmierzyliśmy zatem wskaźniki zmniejszenia liczby spraw uchylonych przez izby skarbowe i sądy administracyjne w latach 2014–2015. Jakkolwiek były urzędy, których decyzje w ogóle nie były uchylane (co oczywiście znakomicie o nich świadczy), to jednak doceniliśmy przede wszystkim te, które odnotowały największy postęp, czyli najbardziej zmniejszyły wskaźnik uchyleń. Każdy punkt procentowy takiego zmniejszenia jest punktem w naszej klasyfikacji – zarówno co do uchyleń przez sądy, jak też przez izby skarbowe.
Urząd efektywny
To taki, który dobrze i szybko ściąga należne podatki oraz rzadko się myli w kontrolach i wymiarze podatków. Ocenialiśmy to według następujących kryteriów:
- Ilość spraw (tytułów wykonawczych) załatwionych w postępowaniu egzekucyjnym. Za każdy tysiąc takich spraw dany urząd otrzymywał 10 pkt.
- Szybkość postępowań egzekucyjnych. Zmierzyliśmy czas trwania egzekucji podatkowej. Od bazowej liczby 500 pkt odejmowaliśmy liczbę dni, jaką w danym urzędzie zajmuje postępowanie egzekucyjne. Uznaliśmy przy tym, że urzędy, które nie wystawiły ani jednego tytułu wykonawczego, otrzymują zero punktów. Nie prowadzą bowiem postępowań egzekucyjnych. Gdyby przyznać im bazową liczbę 500 pkt, uzyskałyby bowiem wyższy wynik od tych urzędów, które prowadzą dużo postępowań i wkładają wysiłek, by zrobić to w krótkim czasie. To byłoby wobec tych ostatnich niesprawiedliwe. Z kolei wiele urzędów w tej kategorii uzyskało wręcz punkty ujemne wynikające z tego, że postępowania egzekucyjne trwają tam dłużej niż 500 dni.
- Rozbieżność między ustaleniami kontroli podatkowych a należnymi podatkami. Uznaliśmy, że o efektywności świadczy także to, że kontrola podatkowa i urzędnicy podejmujący decyzje pokontrolne nie ustalają nieprawidłowości „na wyrost". W tym celu zestawiliśmy z sobą dwie wielkości. Pierwsza to kwota rozbieżności między kwotami uszczupleń ustalonymi w wyniku kontroli a wpłaconymi kwotami podatku w wyniku korekty deklaracji lub decyzji. Druga to kwoty uszczupleń ustalone przez kontrole podatkowe i decyzje pokontrolne. Procentowy udział pierwszej kwoty w drugiej świadczy o skali rozbieżności między ustaleniami kontroli a należnymi podatkami. Oczywiście im mniejszy ten procent, tym mniej mylił się aparat skarbowy w oczekiwaniach co do tego, ile dany podatnik zapłaci. Dlatego od liczby 100 pkt odejmowaliśmy ilość punktów procentowych obrazujących rozbieżność. Ten miernik być może jest nieco skomplikowany, ale pokazuje, na ile kwoty podatków oszacowane i wymierzone przez urzędy są bliskie temu, co podatnik ostatecznie wpłaca, nierzadko po sporze sądowym.