Czy byłego wójta obowiązują ograniczenia antykorupcyjne

Przez rok od zaprzestania pełnienia funkcji byłego włodarza obowiązuje zakaz zatrudniania się u przedsiębiorców, których sprawy rozstrzygał. Przez 3 lata nie może przyjmować od takich podmiotów świadczeń na preferencyjnych zasadach.

Publikacja: 09.12.2018 05:15

Czy byłego wójta obowiązują ograniczenia antykorupcyjne

Foto: 123RF

Po ostatnich wyborach część włodarzy straciła swoje funkcje. Nie oznacza to jednak, że mają oni pełną dowolność w działalności biznesowej i zawodowej. Nawet po zakończeniu wykonywania obowiązków, byłego wójta i byłego zastępcę wójta nadal obowiązują ograniczenia o charakterze antykorupcyjnym.

Czytaj także: Jak stosować przepisy antykorupcyjne w samorządach

Ograniczenia dotyczące zatrudnienia

Zgodnie z art. 7 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne:

- wójt, zastępca wójta,

- skarbnik i sekretarz gminy,

- kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członkowie organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz

- inne osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta

nie mogą – przed upływem roku od zaprzestania zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji – być zatrudnieni lub wykonywać innych zajęć u przedsiębiorcy, jeżeli brali udział w wydaniu rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach dotyczących tego przedsiębiorcy. Nie dotyczy to decyzji administracyjnych w sprawie ustalenia wymiaru podatków i opłat lokalnych, z wyjątkiem decyzji dotyczących ulg i zwolnień w tych podatkach lub opłatach.

W uzasadnionych przypadkach zgodę na zatrudnienie przed upływem roku może wyrazić komisja powołana przez Prezesa Rady Ministrów. Organizację pracy tej komisji określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 30 kwietnia 1998 r.

Przykład:

Załóżmy, że wójt poprzedniej kadencji - przed upływem roku od zaprzestania pełnienia funkcji wójta – zechce zatrudnić się (lub wykonywać inne zajęcia) u przedsiębiorcy, któremu wydał zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych. Będzie to dopuszczalne tylko za zgodą komisji powołanej przez Prezesa Rady Ministrów. Wniosek o zgodę należy skierować do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Al. Ujazdowskie 1/3, 00-583 Warszawa), a kancelaria przekaże wniosek przewodniczącemu komisji. Przewodniczący komisji wyznaczy skład do rozpatrzenia tej sprawy (komisja rozpatruje sprawy w 3-osobowych składach), w tym przewodniczącego składu, i przekaże mu wniosek. Natomiast przewodniczący składu wyznaczy termin i miejsce posiedzenia, zawiadamiając o tym pozostałych członków składu. Posiedzenia składu odbywają się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Do postępowania przed komisją stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Decyzje komisji są podejmowane zwykłą większością głosów. Decyzja komisji powinna zapaść w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wyrażenie zgody i jest ostateczna (nie przysługuje od niej odwołanie). Za zatrudnienie byłego wójta bez wymaganej zgody komisji, przedsiębiorcy grozi kara aresztu albo kara grzywny.

Zakaz przyjmowania świadczeń

W art. 24m u.s.g. przyjęto także, że:

- wójt, zastępca wójta,

- skarbnik i sekretarz gminy,

- kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz

- osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta

nie mogą przyjąć jakiegokolwiek świadczenia o charakterze majątkowym, nieodpłatnie lub odpłatnie w wysokości niższej od jego rzeczywistej wartości, od podmiotu (bądź podmiotu od niego zależnego), jeżeli brali udział w wydaniu rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach dotyczących tego podmiotu i mieli bezpośredni wpływ na treść wydanego rozstrzygnięcia. Zakaz ten obowiązuje nie tylko w trakcie pełnienia funkcji lub trwania zatrudnienia, ale także przez 3 lata po zakończeniu pełnienia funkcji lub ustaniu zatrudnienia. W sytuacji, gdy np. zastępca wójta przestał pełnić tę funkcję, ale nie nastąpiło rozwiązanie jego stosunku pracy, to wskazany wyżej 3-letni okres rozpoczyna bieg po zakończeniu pełnienia funkcji, a nie po ustaniu zatrudnienia.

Podmiotem zależnym, o którym mowa w omawianym przepisie, jest podmiot, w którym:

- przedsiębiorca posiada – bezpośrednio lub pośrednio – większość głosów w jego organach, także na podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,

- przedsiębiorca jest uprawniony do powoływania albo odwoływania większości członków organów zarządzających podmiotu zależnego bądź

- więcej niż połowa członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie członkami zarządu albo osobami pełniącymi funkcje kierownicze w podmiocie pozostającym z tym przedsiębiorcą w stosunku zależności.

Zakaz przyjmowania świadczeń majątkowych nie dotyczy:

- nabycia przedmiotu lub usługi dostępnych w ramach publicznej oferty,

- przedmiotów zwyczajowo wykorzystywanych w celach reklamowych i promocyjnych oraz

- nagród przyznawanych w konkursach na działalność artystyczną.

Ważne przepisy

art. 24m, art. 26-26a, art. 28e-29a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.),

art. 7, art. 15 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1393),

rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 30 kwietnia 1998 r. w sprawie organizacji pracy, składu oraz zasad wynagradzania członków komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1453).

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr