Reklama
Rozwiń
Reklama

Wójt mocny sekretarzem

Sekretarz gminy powinien być powoływany przez wójta, burmistrza lub prezydenta, a nie przez radę. Tak uważa rząd i dlatego przyjął niedawno projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, który wzmacnia uprawnienia władzy wykonawczej

Aktualizacja: 30.05.2007 13:43 Publikacja: 30.05.2007 01:01

Zgodnie z rządową propozycją powoływanie i odwoływanie sekretarza gminy byłoby samodzielną kompetencją wójta, burmistrza, prezydenta. Dziś należy to do rady, która działa w tych sprawach na wniosek władzy wykonawczej. W rękach władzy stanowiącej pozostałoby takie uprawnienie dotyczące skarbnika gminy, głównego księgowego jej budżetu (choć w jednej z pierwszych wersji projektu z grudnia 2006 r. było inaczej).

Z uzasadnienia projektu wynika, że zmiana wychodzi naprzeciw postulatom organizacji samorządowych. Rząd argumentuje też, iż będzie to zgodne z kierunkiem ustrojowych zmian w samorządzie gminy zapoczątkowanych w 2002 r., kiedy wprowadzono bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz zastąpiono kolegialny zarząd jednoosobowym. Wiele zadań organu wykonawczego wypełnia sekretarz gminy (np. prowadzi politykę kadrową urzędu), dlatego, zdaniem autorów projektu uzasadniony jest decydujący wpływ na obsadzenie tego stanowiska.

Proponuje się, aby nowe rozwiązania można było stosować także do osób, które teraz z powołania rady piastują funkcję sekretarzy.Po uchwaleniu ustawy możliwe byłoby ich odwołanie.

Projekt nowelizacji zmienia także ustawę o pracownikach samorządowych. Nie chodzi jednak o wprowadzenie konkursu na stanowisko sekretarza gminy, na wzór procedur naboru urzędników, co było również postulatem zwolenników utworzenia odrębnego korpusu urzędników samorządu. Proponuje się przenoszenie urzędników samorządowych - za ich zgodą lub na ich wniosek - na inne stanowisko, przy uwzględnieniu ich kwalifikacji i przygotowania zawodowego. Przepis ten ma umożliwić np. awansowanie pracownika bez przeprowadzania obowiązkowej procedury naboru.

Masz pytanie do autora, e-mail: i.walencik@rzeczpospolita.pl

Reklama
Reklama

Jestem zdecydowanie przeciwny temu, aby wójt, burmistrz czy prezydent powoływał sekretarza. Doprowadziłoby to do zbyt silnej koncentracji władzy w rękach jednoosobowego zarządu gminy. Burmistrz i prezydent mogą mieć swoich asystentów do poszczególnych spraw, ale takim asystentem nie może być sekretarz gminy. Sekretarz powinien być wysoko wyspecjalizowanym profesjonalnym urzędnikiem dbającym o sprawne funkcjonowanie urzędu i przestrzeganie wszystkich regulacji prawnych, szczególnie procedur postępowania administracyjnego.

Sekretarze powinni być powoływani w drodze konkursu przez radę gminy spośród osób z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem. ·

Ten projekt spełnia postulat samorządowców i ich korporacji. Wynika też z przekonania, iż jeśli wójt czy burmistrz ma odpowiadać za organizację pracy urzędu i aparat urzędniczy, którym kieruje, to powinien mieć zasadniczy wpływ na powoływanie i odwoływanie sekretarza, który w wykonywaniu tych kompetencji pełni istotną rolę.

Inna jest sytuacja ze skarbnikiem. Uznaliśmy, że skoro rada uchwala budżet i rozlicza z jego wykonania, to - przez powoływanie skarbnika - powinna mieć możliwość wpływania na realizację tego, co uchwaliła. Chcemy wypracować racjonalną równowagę między organami uchwałodawczymi i wykonawczymi. Pracujemy nad propozycjami korekt w podziale kompetencji, ale na tym etapie logiczne wydaje się rozstrzygnięcie, jakie zaproponowaliśmy.

Zgodnie z rządową propozycją powoływanie i odwoływanie sekretarza gminy byłoby samodzielną kompetencją wójta, burmistrza, prezydenta. Dziś należy to do rady, która działa w tych sprawach na wniosek władzy wykonawczej. W rękach władzy stanowiącej pozostałoby takie uprawnienie dotyczące skarbnika gminy, głównego księgowego jej budżetu (choć w jednej z pierwszych wersji projektu z grudnia 2006 r. było inaczej).

Z uzasadnienia projektu wynika, że zmiana wychodzi naprzeciw postulatom organizacji samorządowych. Rząd argumentuje też, iż będzie to zgodne z kierunkiem ustrojowych zmian w samorządzie gminy zapoczątkowanych w 2002 r., kiedy wprowadzono bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz zastąpiono kolegialny zarząd jednoosobowym. Wiele zadań organu wykonawczego wypełnia sekretarz gminy (np. prowadzi politykę kadrową urzędu), dlatego, zdaniem autorów projektu uzasadniony jest decydujący wpływ na obsadzenie tego stanowiska.

Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Reklama
Reklama