Reklama
Rozwiń

Wójt mocny sekretarzem

Sekretarz gminy powinien być powoływany przez wójta, burmistrza lub prezydenta, a nie przez radę. Tak uważa rząd i dlatego przyjął niedawno projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, który wzmacnia uprawnienia władzy wykonawczej

Aktualizacja: 30.05.2007 13:43 Publikacja: 30.05.2007 01:01

Zgodnie z rządową propozycją powoływanie i odwoływanie sekretarza gminy byłoby samodzielną kompetencją wójta, burmistrza, prezydenta. Dziś należy to do rady, która działa w tych sprawach na wniosek władzy wykonawczej. W rękach władzy stanowiącej pozostałoby takie uprawnienie dotyczące skarbnika gminy, głównego księgowego jej budżetu (choć w jednej z pierwszych wersji projektu z grudnia 2006 r. było inaczej).

Z uzasadnienia projektu wynika, że zmiana wychodzi naprzeciw postulatom organizacji samorządowych. Rząd argumentuje też, iż będzie to zgodne z kierunkiem ustrojowych zmian w samorządzie gminy zapoczątkowanych w 2002 r., kiedy wprowadzono bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz zastąpiono kolegialny zarząd jednoosobowym. Wiele zadań organu wykonawczego wypełnia sekretarz gminy (np. prowadzi politykę kadrową urzędu), dlatego, zdaniem autorów projektu uzasadniony jest decydujący wpływ na obsadzenie tego stanowiska.

Proponuje się, aby nowe rozwiązania można było stosować także do osób, które teraz z powołania rady piastują funkcję sekretarzy.Po uchwaleniu ustawy możliwe byłoby ich odwołanie.

Projekt nowelizacji zmienia także ustawę o pracownikach samorządowych. Nie chodzi jednak o wprowadzenie konkursu na stanowisko sekretarza gminy, na wzór procedur naboru urzędników, co było również postulatem zwolenników utworzenia odrębnego korpusu urzędników samorządu. Proponuje się przenoszenie urzędników samorządowych - za ich zgodą lub na ich wniosek - na inne stanowisko, przy uwzględnieniu ich kwalifikacji i przygotowania zawodowego. Przepis ten ma umożliwić np. awansowanie pracownika bez przeprowadzania obowiązkowej procedury naboru.

Masz pytanie do autora, e-mail: i.walencik@rzeczpospolita.pl

Jestem zdecydowanie przeciwny temu, aby wójt, burmistrz czy prezydent powoływał sekretarza. Doprowadziłoby to do zbyt silnej koncentracji władzy w rękach jednoosobowego zarządu gminy. Burmistrz i prezydent mogą mieć swoich asystentów do poszczególnych spraw, ale takim asystentem nie może być sekretarz gminy. Sekretarz powinien być wysoko wyspecjalizowanym profesjonalnym urzędnikiem dbającym o sprawne funkcjonowanie urzędu i przestrzeganie wszystkich regulacji prawnych, szczególnie procedur postępowania administracyjnego.

Sekretarze powinni być powoływani w drodze konkursu przez radę gminy spośród osób z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem. ·

Ten projekt spełnia postulat samorządowców i ich korporacji. Wynika też z przekonania, iż jeśli wójt czy burmistrz ma odpowiadać za organizację pracy urzędu i aparat urzędniczy, którym kieruje, to powinien mieć zasadniczy wpływ na powoływanie i odwoływanie sekretarza, który w wykonywaniu tych kompetencji pełni istotną rolę.

Inna jest sytuacja ze skarbnikiem. Uznaliśmy, że skoro rada uchwala budżet i rozlicza z jego wykonania, to - przez powoływanie skarbnika - powinna mieć możliwość wpływania na realizację tego, co uchwaliła. Chcemy wypracować racjonalną równowagę między organami uchwałodawczymi i wykonawczymi. Pracujemy nad propozycjami korekt w podziale kompetencji, ale na tym etapie logiczne wydaje się rozstrzygnięcie, jakie zaproponowaliśmy.

Zgodnie z rządową propozycją powoływanie i odwoływanie sekretarza gminy byłoby samodzielną kompetencją wójta, burmistrza, prezydenta. Dziś należy to do rady, która działa w tych sprawach na wniosek władzy wykonawczej. W rękach władzy stanowiącej pozostałoby takie uprawnienie dotyczące skarbnika gminy, głównego księgowego jej budżetu (choć w jednej z pierwszych wersji projektu z grudnia 2006 r. było inaczej).

Z uzasadnienia projektu wynika, że zmiana wychodzi naprzeciw postulatom organizacji samorządowych. Rząd argumentuje też, iż będzie to zgodne z kierunkiem ustrojowych zmian w samorządzie gminy zapoczątkowanych w 2002 r., kiedy wprowadzono bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz zastąpiono kolegialny zarząd jednoosobowym. Wiele zadań organu wykonawczego wypełnia sekretarz gminy (np. prowadzi politykę kadrową urzędu), dlatego, zdaniem autorów projektu uzasadniony jest decydujący wpływ na obsadzenie tego stanowiska.

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawo w Polsce
Trybunał Konstytucyjny: mniej religii w szkołach jest bezprawne
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono