Na tę reformę składają się projekty dwóch ustaw: o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz zmieniającej przepisy o podziale zadań w administracji publicznej.
Pierwsza ustawa ma wzmocnić rolę wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie oraz zwierzchnika rządowej administracji zespolonej (np. inspekcje ochrony środowiska, transportu drogowego, nadzoru budowlanego). Chodzi o zwiększenie jej sprawności oraz odpowiedzialności wojewody za porządek publiczny i bezpieczeństwo.
– Zależy nam na dobrej współpracy wojewody z marszałkiem województwa. Tylko taki układ może budować silną władzę w województwie, nie możemy więc doprowadzić do dominacji żadnej strony – mówił niedawno wicepremier i minister spraw wewnętrznych Grzegorz Schetyna podczas obrad Ogólnopolskiej Konferencji Samorządowej.
W myśl ustawy, która zastąpi obecną o administracji rządowej w województwie, wojewoda byłby także organem rządowej administracji zespolonej oraz ogólnie administracji rządowej w województwie, do właściwości którego mają należeć wszystkie zadania niezastrzeżone dla innych organów. Do jego zadań, tak jak dziś, należałby nadzór nad działalnością samorządu oraz reprezentowanie Skarbu Państwa. Byłby też dalej organem wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Nowością mają być ustawowe kryteria wyboru kandydatów na wojewodów i wicewojewodów, gdy powołuje ich premier, takie jak: obywatelstwo polskie, tytuł magistra lub równorzędny, trzyletni staż w kierowaniu zespołami ludzkimi, nieposzlakowana opinia, pełnia praw publicznych, niekaralność za przestępstwo umyślne.