Zasadę tę stosuje się zresztą nie tylko dla odbioru śmieci. Dotyczy ona również prowadzenia działalności w zakresie opróżniania szamb i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami czy prowadzenia schronisk dla nich, a także spalarni zwłok zwierzęcych lub ich części. Wszystkie te rodzaje działalności mogą być prowadzone albo przez przedsiębiorców prywatnych, albo przez gminne jednostki organizacyjne.
[srodtytul]Wymagania do publicznej wiadomości[/srodtytul]
Zanim firmy prywatne czy gminne zakłady komunalne będą mogły rozpocząć działalność, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, wójt (burmistrz, prezydent miasta) określa i podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie podmioty te powinny spełniać. Przy czym określając wymagania dla przedsiębiorców mających prowadzić działalność w zakresie odbioru nieczystości stałych i ciekłych od właścicieli nieruchomości, należy pamiętać, aby zamieścić w nich opis wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji zadań. W wymaganiach wskazać należy również miejsca odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, do których śmieci mają być przekazywane. Miejsca te wskazuje się zgodnie z wojewódzkim planem gospodarki odpadami.
[srodtytul]Takie same dla wszystkich[/srodtytul]
Gminne jednostki organizacyjne, aby prowadzić działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych (pozostałą wymienioną w art. 7 ust. 1 ustawy), co do zasady o zezwolenia ubiegać się nie muszą. Pod dwoma warunkami: po pierwsze – muszą spełniać określone przez wójta wymagania, a po drugie – zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli działalność tę prowadzą na obszarze własnej gminy.