Środki dla gmin z przeznaczeniem na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników są przekazywane przez ministra właściwego do spraw pracy na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu wojewódzkiego. Podstawą ich przekazania jest umowa zawarta pomiędzy ministrem a wojewodą. Rozwiązanie takie wprowadził art. 5[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=49EA795736803B9006704A8CD1B6DBD6?id=296887] ustawy z 19 grudnia 2008 r. w sprawie zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2009 r. nr 6, poz. 33)[/link], wprowadzając stosowne zmiany do przepisów ustawy o systemie oświaty. Jednocześnie z nowym brzmieniem art. 70b ust. 10 ustawy oświatowej wojewoda otrzymane środki na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy gminy.

Jak wynika z wyjaśnień Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów, środki przekazane gminie nie powinny być ujmowane w jej budżecie. Ich miejsce znajduje się w wydatkach Funduszu Pracy w paragrafach 4210 – zakup materiałów i wyposażenia, 4300 – zakup usług pozostałych.

Ministerstwo Finansów w piśmie z 15 czerwca 2009 r. skierowanym do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie wypowiada się również w kwestii kosztów prowadzenia rachunku bankowego i odsetek od środków zgromadzonych na rachunku, na którym znajdują się pieniądze na dofinansowanie dla pracodawców. Organ wskazuje, że kwestie te zostały uregulowane w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z jej art. 106 ust. 1 pkt 4 odsetki od środków Funduszu Pracy pozostających na rachunkach bankowych dysponenta stanowią przychód tego funduszu. Natomiast zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 44 tej ustawy koszty obsługi rachunku bankowego Funduszu Pracy mogą być finansowane ze środków tego funduszu.

[i]Na podstawie pisma Ministerstwa Finansów z 15 czerwca 2009 r., nr FS5-464-37/242/KCO/2009[/i]