Zgodnie z art. 39 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B272353156565FF43B2A44829F9F238C?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] pracodawca w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników samorządowych zatrudnionych na umowy o pracę wymagania kwalifikacyjne i szczegółowe warunki wynagradzania. Przepis ten budzi wątpliwości: czy to oznacza, że kwestie te należy określić wyłącznie w regulaminie wynagradzania, czy też dopuszczalne jest unormowanie ich w układzie zbiorowym pracy?
W opinii Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów art. 39 ustawy przesądza o konieczności wprowadzenia regulaminów wynagradzania przez wszystkich pracodawców, niezależnie od funkcjonujących układów zbiorowych. Dotychczasowe układy należy wypowiedzieć w celu zaproponowania nowych warunków wynagradzania – właśnie w formie regulaminu.Innego zdania jest rzecznik praw obywatelskich. Nie widzi potrzeby wypowiadania układów, którymi objęci są umowni pracownicy samorządowi, po to, by zastosować do nich regulaminy wynagradzania.
Obowiązek taki nie wynika wprost z ustawy o pracownikach samorządowych, więc decyzję w tym zakresie powinny podejmować bezpośrednio strony, które układ zawarły (art. 241[7] § 1 pkt 1 k.p.).
O stanowisko w tej sprawie wystąpił do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
[b]Zdaniem rzecznika przepisy nie ograniczają możliwości określenia w układzie zbiorowym pracy wymagań kwalifikacyjnych oraz szczegółowych warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla umownych pracowników samorządowych.[/b]