Są pieniądze na budowę lotnisk

Województwa samorządowe mogą z części pieniędzy, jakimi dysponują w ramach programów regionalnych, wspierać rozwój regionalnych portów lotniczych. Pomoc taka nie narusza unijnych przepisów

Aktualizacja: 12.11.2009 06:55 Publikacja: 12.11.2009 05:50

Są pieniądze na budowę lotnisk

Foto: www.sxc.hu

Decyzję w tej sprawie Komisja Europejska podjęła już w lipcu tego roku. Jednak dopiero od 3 listopada obowiązują przepisy, które określają zasady, na jakich samorządy mogą udzielać takiego wsparcia.

Zawiera je [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=328720]rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego z 8 października 2009 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych (DzU nr 174, poz. 1356).[/link]

[srodtytul]Pierwszy taki program[/srodtytul]

Wsparcie w postaci bezzwrotnego dofinansowania inwestycji czy też dokapitalizowania przedsięwzięcia poprzez wniesienie wkładu pieniężnego lub nieruchomości może już teraz bez przeszkód trafić do wymienionych w rozporządzeniu obiektów: dużych regionalnych portów lotniczych (Kraków-Balice, Poznań-Ławica) małych regionalnych portów lotniczych (Bydgoszcz, Lublin-Świdnik, Łódź-Lublinek, Modlin, Olsztyn-Szymany, Rzeszów-Jasionka, Zegrze Pomorskie) oraz port lotniczy w województwie podlaskim.

Wsparcie może trafić także do innych portów, niewymienionych w przepisach rozporządzenia.

Jest to pierwszy program pomocowy dla lotnisk realizowany w całej UE, który zyskał akceptację Komisji Europejskiej.

[srodtytul]Z wnioskiem do marszałka[/srodtytul]

Dotacje (wsparcie rzeczowe) jest przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy lotniska regionalne tworzą lub nimi zarządzają. Aby je jednak otrzymać, będą musieli złożyć odpowiednie wnioski. Składa się je do udzielającego pomocy, czyli instytucji zarządzającej regionalnymi programami operacyjnymi.

W treści wniosku podać należy nazwę beneficjenta, tytuł i miejsce realizacji projektu oraz jego cel. Wniosek powinien zawierać również opis projektu wraz z zakładanymi do osiągnięcia rezultatami. Konieczne jest również wskazanie harmonogramu realizacji projektu, jego wartość oraz wydatki kwalifikowane. Pamiętać również należy, aby wpisać wnioskowaną kwotę dofinansowania. Należy również w nim podać pozostałe źródła finansowania projektu.

Instytucja zarządzająca dokonuje oceny wniosku przede wszystkim na podstawie kryteriów, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r.

[ramka][b]Liczby mówią same za siebie[/b]

16 września tego roku przekazano:

- osiem lotnisk w drodze darowizny dla jednostek samorządu terytorialnego. Są to: Modlin, Poznań, Biała Podlaska, Zielona Góra, Piła, Nowe Miasto n.Pilicą, Katowice, Szymany-Szczytno – łącznie 2110 ha.

- cztery lotniska w drodze użyczenia dla JST co najmniej na 30 lat, dla lotnisk Kraków-Balice, Gdynia-Kosakowo, Sochaczew, Radom – łącznie 1031 ha.

- pięć nieruchomości w użytkowanie wieczyste dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Zielona Góra, Szymany-Szczytno, Wrocław, Bydgoszcz, Kraków-Balice). Nieruchomości te zajmują ok. 4 ha.[/ramka]

[srodtytul]Wydatki kwalifikowane[/srodtytul]

Dotacje mogą być przeznaczone na inwestycje związane z rozwojem ruchu pasażerskiego. Przede wszystkim na remonty i modernizację infrastruktury lotniskowej. Pieniądze będzie można przeznaczyć także na zakup urządzeń, maszyn i pojazdów służących do obsługi ruchu pasażerskiego.

Szczegółowy spis wydatków zaliczanych do kwalifikowanych, czyli takich, które mogą być zwracane, określa rozporządzenie. Na pierwszym miejscu przepisy te wymieniają wydatki związane z nabyciem własności lub użytkowania wieczystego gruntu zarówno zabudowanego, jak i niezabudowanego, niezbędnego do realizacji projektu.

Przepisy rozporządzenia wskazują również, na jakie działania wsparcie nie może być przeznaczone. Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia pomoc nie może być udzielona na:

- wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej między innymi budowę, przebudowę, remont lub modernizację powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura, magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi;

- pokrywanie strat finansowych lub kosztów operacyjnych beneficjentów pomocy.

[srodtytul]100 proc. dofinansowania[/srodtytul]

Poziom wsparcia przepisy ustaliły na poziomie 76 proc. wartości inwestycji.

Jednak w niektórych przypadkach udzielona przez samorządy pomoc może być znacznie wyższa i osiągać nawet 100 proc. wartości projektu. Będzie to miało miejsce, jeżeli samorząd zdecyduje się nie tylko udzielić dotacji na rozwój małego regionalnego portu lotniczego, ale również dokapitalizuje inwestycję, wnosząc do niej wkład niepieniężny (np. nieruchomość) czy środki finansowe.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przewiduje, że nowe przepisy spowodują, że samorządowe wsparcie dla regionalnych portów lotniczych wyniesie nawet 0,5 mld euro. Wsparcie takie będzie mogło być udzielane do 30 czerwca 2015 r.

Decyzję w tej sprawie Komisja Europejska podjęła już w lipcu tego roku. Jednak dopiero od 3 listopada obowiązują przepisy, które określają zasady, na jakich samorządy mogą udzielać takiego wsparcia.

Zawiera je [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=328720]rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego z 8 października 2009 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych (DzU nr 174, poz. 1356).[/link]

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów