Reklama
Rozwiń

Minister wyjaśnia przepisy samorządom

Kontrola zarządcza w samorządach to głównie system wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania stopnia ich realizacji

Aktualizacja: 12.02.2010 04:20 Publikacja: 12.02.2010 00:06

Minister wyjaśnia przepisy samorządom

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Ministerstwo Finansów wystosowało pismo do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów oraz marszałków województw. Wyjaśnia w nim obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]przepisy nowej ustawy o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240)[/link]. Wprowadziły one obowiązek kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Pismo wiceministra finansów Dariusza Daniluka (nr DA6/4095/NWX/2010/775) stanowi odpowiedź na pytania i wątpliwości, jakie w tym zakresie się pojawiły. Chodzi o art. 68 ust. 1 ustawy, który wprowadza definicję kontroli zarządczej jako ogółu działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Ministerstwo przypomina, iż za zapewnienie adekwatnego, skutecznego systemu tej kontroli odpowiadają wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta oraz marszałek województwa. Ustawa nie przewiduje jednak dla nich z tego tytułu szczególnych kompetencji.

Jak tłumaczy MF, kontrolę zarządczą należy wiązać z zarządzaniem jednostką lub grupą jednostek, a za najistotniejszy jej element należy uznać system wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania stopnia ich realizacji. Nie można natomiast utożsamiać z nią ani ograniczać jej do czynności kontrolnych wykonywanych przez pracowników komórek kontroli.

„Kontrola zarządcza jest systemem bardziej złożonym, który ma za zadanie sprawić, aby samorządowa jednostka organizacyjna i jednostka samorządu terytorialnego osiągnęły cele przed nimi postawione” – wyjaśnia MF.

Według resortu, przeprowadzanie kontroli w samorządowej jednostce organizacyjnej będzie stanowiło tylko niewielką część systemu kontroli zarządczej, pozwalając częściowo zdiagnozować stan obecny. Co ważne, obowiązek zapewnienia kontroli zarządczej nie zastępuje też uchylonego obowiązku przeprowadzania corocznie kontroli co najmniej 5 proc. wydatków jednostek podległych i nadzorowanych.

[ramka][b][link=http://www.rp.pl/artykul/432488.html]Zobacz pismo ministerstwa [/link][/b][/ramka]

Ministerstwo Finansów wystosowało pismo do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów oraz marszałków województw. Wyjaśnia w nim obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]przepisy nowej ustawy o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240)[/link]. Wprowadziły one obowiązek kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Pismo wiceministra finansów Dariusza Daniluka (nr DA6/4095/NWX/2010/775) stanowi odpowiedź na pytania i wątpliwości, jakie w tym zakresie się pojawiły. Chodzi o art. 68 ust. 1 ustawy, który wprowadza definicję kontroli zarządczej jako ogółu działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Prawo w Polsce
Ruch Adama Bodnara ws. wyborów prezydenckich. Będzie ponowne liczenie głosów
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Zawody prawnicze
Prawnicy ze stolicy rozczarowani po zjeździe adwokatury. „Wstydźcie się”
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców