Reklama

Minister wyjaśnia przepisy samorządom

Kontrola zarządcza w samorządach to głównie system wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania stopnia ich realizacji

Aktualizacja: 12.02.2010 04:20 Publikacja: 12.02.2010 00:06

Minister wyjaśnia przepisy samorządom

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Ministerstwo Finansów wystosowało pismo do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów oraz marszałków województw. Wyjaśnia w nim obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]przepisy nowej ustawy o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240)[/link]. Wprowadziły one obowiązek kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Pismo wiceministra finansów Dariusza Daniluka (nr DA6/4095/NWX/2010/775) stanowi odpowiedź na pytania i wątpliwości, jakie w tym zakresie się pojawiły. Chodzi o art. 68 ust. 1 ustawy, który wprowadza definicję kontroli zarządczej jako ogółu działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Ministerstwo przypomina, iż za zapewnienie adekwatnego, skutecznego systemu tej kontroli odpowiadają wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta oraz marszałek województwa. Ustawa nie przewiduje jednak dla nich z tego tytułu szczególnych kompetencji.

Jak tłumaczy MF, kontrolę zarządczą należy wiązać z zarządzaniem jednostką lub grupą jednostek, a za najistotniejszy jej element należy uznać system wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania stopnia ich realizacji. Nie można natomiast utożsamiać z nią ani ograniczać jej do czynności kontrolnych wykonywanych przez pracowników komórek kontroli.

„Kontrola zarządcza jest systemem bardziej złożonym, który ma za zadanie sprawić, aby samorządowa jednostka organizacyjna i jednostka samorządu terytorialnego osiągnęły cele przed nimi postawione” – wyjaśnia MF.

Reklama
Reklama

Według resortu, przeprowadzanie kontroli w samorządowej jednostce organizacyjnej będzie stanowiło tylko niewielką część systemu kontroli zarządczej, pozwalając częściowo zdiagnozować stan obecny. Co ważne, obowiązek zapewnienia kontroli zarządczej nie zastępuje też uchylonego obowiązku przeprowadzania corocznie kontroli co najmniej 5 proc. wydatków jednostek podległych i nadzorowanych.

[ramka][b][link=http://www.rp.pl/artykul/432488.html]Zobacz pismo ministerstwa [/link][/b][/ramka]

Ministerstwo Finansów wystosowało pismo do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów oraz marszałków województw. Wyjaśnia w nim obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]przepisy nowej ustawy o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240)[/link]. Wprowadziły one obowiązek kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Pismo wiceministra finansów Dariusza Daniluka (nr DA6/4095/NWX/2010/775) stanowi odpowiedź na pytania i wątpliwości, jakie w tym zakresie się pojawiły. Chodzi o art. 68 ust. 1 ustawy, który wprowadza definicję kontroli zarządczej jako ogółu działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
W sądach pojawią się togi z białymi lub złotymi żabotami. Wiemy, kto je włoży
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama