Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy. Zastąpi ono dwie regulacje z 2 marca 2007 r.: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185103]w sprawie standardów usług rynku pracy (DzU nr 47, poz. 314)[/link] oraz z 2 marca 2007 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185104]w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia przez publiczne służby zatrudnienia usług rynku pracy (DzU nr 47, poz. 315)[/link].
Połączenie regulacji dotyczących standardów usług rynku pracy i warunków ich wykonywania ma nie tylko ułatwić urzędom ich stosowanie, ale też zapewnić jednakowe warunki obsługi w całym kraju. Nie od razu jednak urzędy będą mieć czas, aby spełnić nowe wymagania, do 30 czerwca 2011 r. Obejmuje to dostosowanie systemów informatycznych (urzędy już wprowadzają program Syriusz). Projekt zakłada , że urzędy będą gromadzić i przekazywać informacje przede wszystkim w formie elektronicznej. Dokumentacja papierowa będzie sporządzana tylko wtedy, gdy trzeba potwierdzić dane własnoręcznym podpisem. Z projektu wynika też, jakie informacje mają urzędy pracy udostępniać swoim klientom na stronach internetowych, np. plan szkoleń, wykaz zajęć aktywizacyjnych, terminy porad grupowych.
- "Sankcjonuje to dotychczasową działalność niektórych urzędów. W związku z informatyzacją działań klienci powinni zacząć odczuwać stopniową poprawę obsługi" - ocenia Jerzy Bartnicki, przewodniczący Ogólnopolskiego Konwentu Dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy, dyrektor PUP w Kwidzynie.
Rozporządzenie koryguje również sposób obliczania liczby pracowników w urzędach niezbędnych do wykonania poszczególnych usług. Liczba pracowników urzędów nie będzie rosła w nieskończoność w prostej proporcji do liczby bezrobotnych. Okres, który jest podstawą ustalenia minimalnej liczby pracowników wykonujących te usługi, wydłużono z roku do trzech lat.