Jak wynika z treści art. 35c[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=482F8D262C8790B1A4E6C745459A269B?id=184739] ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 14, poz. 98 ze zm.)[/link], prowadzenie publicznego ZOZ w formie jednostki budżetowej jest możliwe w sytuacji, w której prowadzenie takiego zakładu w formie samodzielnego publicznego ośrodka opieki zdrowotnej byłoby niecelowe lub przedwczesne.
Decyzję w tej sprawie podejmuje organ, który zakład utworzył, po dokonaniu analizy zakresu i charakteru działalności zakładu opieki zdrowotnej w odniesieniu do potrzeb zdrowotnych określonego obszaru lub określonej grupy ludności oraz oceny możliwości pozyskiwania przez zakład opieki zdrowotnej dodatkowych środków finansowych przy nieograniczeniu praw ludności do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych.
[srodtytul]Kiedy nabór [/srodtytul]
O tym, jakie procedury należy stosować, zatrudniając kierownika zakładu opieki zdrowotnej, decyduje przede wszystkim forma, w jakiej zakład ten jest prowadzony. Zgodnie bowiem z art. 44a omawianej ustawy w celu wyłonienia kandydata na to stanowisko należy przeprowadzić konkurs.
Nie dotyczy to jednak żłobków oraz takich zakładów, które zostały utworzone w celu prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.
Konkursów nie przeprowadza się również, jeżeli obsadzane jest stanowisko kierownika zakładu prowadzonego w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z 13 lipca 2005 r., trudno jest znaleźć podstawę natury słusznościowej w wyłączeniu stanowiska kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej z procedury konkursowej, więc krytyka takiego rozwiązania może być trafna.