Wykonawcę zadania wyłoni konkurs

Gmina nie musi sama realizować nałożonych na nią obowiązków ustawowych. Część z nich może przekazać do wykonywania podmiotom zewnętrznym. Następuje to na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego

Publikacja: 27.07.2010 05:00

Wykonawcę zadania wyłoni konkurs

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Wspieranie oraz powierzanie realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu.

Tak wynika wprost z treści art. 11 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E178CDE3DC5864E525DC83631C893AD5?id=169569]ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU nr 96, poz. 873 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Treść ogłoszenia[/srodtytul]

Organ administracji publicznej zamierzający zlecić realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym ogłasza otwarty konkurs ofert. Termin na składanie ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia. Przepisy precyzują również informacje, jakie powinny się w treści takiego ogłoszenia znaleźć.

Powinno ono przede wszystkim informować o rodzaju zadania, wysokości środków publicznych przeznaczonych na jego realizację oraz o zasadach przyznawania dotacji. W dalszej kolejności w ogłoszeniu należy również podać informacje o terminach i warunkach realizacji zadania, trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz oczywiście o terminie, w którym oferty mogą być składane.

W ogłoszeniu należy zamieścić również informacje o zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom.

Ogłoszenie o otwartym konkursie ofert jest jedną z form udostępniania informacji (podania do publicznej wiadomości).

Zatem nieprzekazanie pełnych informacji w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert w zakresie przedmiotowych zadań narusza zasadę jawności w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a w konsekwencji wyczerpuje znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo.

Przykładowo wskazać można [b]orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej z 14 stycznia 2008 r. (0965-DB/141/07)[/b].

[srodtytul]Gdzie publikować[/srodtytul]

Otwarty konkurs ofert ogłasza się przede wszystkim w Biuletynie Informacji Publicznej. Ponadto informację tę należy wywiesić w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń, jak również na stronie internetowej organu administracji publicznej, który konkurs ogłasza.

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie ma obowiązku zamieszczania ogłoszenia o konkursie ofert na realizację zadań pożytku publicznego w dzienniku ogólnopolskim, ponieważ art. 13 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczy organów administracji publicznej o zasięgu również ogólnopolskim.

Zasięg działania gminy ma charakter stricte lokalny. Zadania gminy powinny być wykonywane przez organizacje działające w lokalnym środowisku – znające uwarunkowania społeczne danej gminy. Stąd też zamieszczenie ogłoszenia w dzienniku lokalnym jest całkowicie wystarczające [b](orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej z 26 kwietnia 2007 r. RIO-53/DFP-43/2007)[/b].

[srodtytul]Trzeba powołać komisję[/srodtytul]

Organ administracji publicznej ogłaszający otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową w celu opiniowania złożonych ofert. W jej skład wchodzą przedstawiciele organu wykonawczego tej jednostki (np. wójta czy zarządu powiatu).

Ponadto do składu komisji powołać należy osoby reprezentujące organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, z wyłączeniem jednak tych, którzy reprezentują uczestników konkursu.

W pracach komisji konkursowej mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.

Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071, ze zm.)[/link] dotyczące wyłączenia pracownika.

[srodtytul]Rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Wynik otwartego konkursu należy niezwłocznie podać do publicznej wiadomości. Czyni się to w ten sam sposób, w jaki nastąpiła publikacja ogłoszenia. Informacja ta powinna zawierać w szczególności nazwę wyłonionego oferenta, nazwę zadania oraz wysokość przyznanych środków publicznych.

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że zgodnie z art. 15 ust. 2g ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w otwartym konkursie może zostać wybrana więcej niż jedna oferta. W takiej sytuacji w ogłoszeniu o wynikach podać należy nazwy wszystkich wybranych organizacji.

Po ogłoszeniu wyników otwartego konkursu ofert organ administracji publicznej bez zbędnej zwłoki zawiera umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego z wyłonionymi organizacjami pozarządowymi lub innymi wskazanymi w ustawie podmiotami.

[ramka][b]Dla nieszukających zysku[/b]

W ogłaszanych przez jednostki samorządu terytorialnego konkursach na realizację zadania publicznego mogą startować przede wszystkim organizacje pozarządowe. Ale nie tylko. Uczestnikami tego postępowania mogą być również (art. 3 ust. 3):

- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku państwa do innych Kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

- spółdzielnie socjalne;

- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9594739505B869268984B0DC77F0F9EE?id=169524]przepisów ustawy z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 226, poz. 1675, ze zm.)[/link].

Warunkiem jest, aby te podmioty nie działały w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczały całość dochodu na realizację celów statutowych.

Zysk z ich działalności nie może również podlegać podziałowi między członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. [/ramka]

Wspieranie oraz powierzanie realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu.

Tak wynika wprost z treści art. 11 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E178CDE3DC5864E525DC83631C893AD5?id=169569]ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU nr 96, poz. 873 ze zm.)[/link].

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów