Pierwsze z tych świadczeń zostało uregulowane w przepisach[link=http://praca.gazetapraca.pl] ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link]. Dokładnie w art. 75 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią pracownikowi, który nie pozostawał w związku z wyborem na urlopie bezpłatnym, przysługuje odprawa w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
O drugiej odprawie przysługującej pracownikom samorządowym, których stosunek pracy powstał na skutek wyboru, jest mowa w art. 40 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)[/link].
Zgodnie z jego treścią wójtom (burmistrzom, prezydentom miasta), staroście, wicestaroście, członkom zarządu powiatu oraz marszałkom, wicemarszałkom i członkom zarządu województwa, których stosunek pracy został rozwiązany w związku z upływem kadencji, przysługuje odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia obliczonego według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
Dlaczego wójt czy starosta mogą liczyć tylko na jedno z wymienionych świadczeń? Przesądza o tym art. 40 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym pracownikowi, któremu przysługuje odprawa wypłacana na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, nie przysługuje świadczenie, o którym mowa w art. 75 kodeksu pracy.
[srodtytul]Na koniec kadencji[/srodtytul]