Reklama

Nie dla likwidacji centrów integracji społecznej

Obowiązująca od 4 września nowelizacja ustawy o zatrudnieniu socjalnym przewiduje, że centra pomocy społecznej będą mogły tworzyć wszystkie samorządy, a nie tylko gminy

Publikacja: 20.09.2010 05:20

Nie dla likwidacji centrów integracji społecznej

Foto: Rzeczpospolita

Uchwalona 22 lipca 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=364395]ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 1020) [/link]nowelizuje przede wszystkim przepisy określające zasady powoływania do życia centrów pomocy społecznej.

Zgodnie z obowiązującą treścią jej art. 3 ust. 2 centrum może być tworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie jednostki budżetowej albo samorządowego zakładu budżetowego. Przepis ten stanowi ponadto, że takie centrum może również utworzyć organizacja pozarządowa.

[srodtytul]Istotna zmiana[/srodtytul]

To dość istotna zmiana. Dotychczasowe przepisy przewidywały bowiem, że kompetencję do utworzenia centrum integracji społecznej posiadał wyłącznie wójt (burmistrz, prezydent miasta). W konsekwencji jednostki te były powoływane jedynie przez gminy.

[b]Od 4 września ich założycielami mogą być również powiaty i województwa samorządowe, a także organizacje pozarządowe[/b]. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby CIS były powoływane przez wspólnie działające samorządy tego samego lub różnych szczebli.

Reklama
Reklama

Wszystkie utworzone centra integracji społecznej – a w każdym razie zdecydowana ich większość – funkcjonują w formie gospodarstw pomocniczych.

Ponieważ ta forma prowadzenia gospodarki publicznymi finansami ulega likwidacji z końcem bieżącego roku, oznaczało to, że zlikwidowane zostaną również te instytucje. Jedyną formą ratunku dla CIS było przekazanie ich prowadzenia organizacjom pozarządowym, co oczywiście nie zawsze było możliwe.

[srodtytul]Przekształcenie zamiast likwidacji[/srodtytul]

Problem dostrzegł ustawodawca, który w [b]art. 4 ustawy nowelizującej ustawę o zatrudnieniu socjalnym zezwolił gminom, które utworzyły centra integracji społecznej w formie gospodarstwa pomocniczego, na ich przekształcenie albo w jednostkę budżetową, albo w zakład budżetowy[/b].

Przepis ten przewiduje również trzecią możliwość kontynuacji działalności CIS, mianowicie przez przekazanie jej prowadzenia organizacji pozarządowej.

Trzeba zaznaczyć, że przekształcenie centrum integracji społecznej w samorządowy zakład budżetowy jest możliwe wyłącznie dzięki zmianie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=78D3B58A294FA403AF219720340ABFAF?id=325303]o finansach publicznych[/link].

Reklama
Reklama

Od 4 września bieżącego roku możliwe jest bowiem realizowanie zadań własnych gmin (powiatów, województw) z zakresu pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przez samorządowe zakłady budżetowe (dodany art. 14 pkt 7a ustawy o finansach publicznych).

[srodtytul]To jeszcze nie koniec[/srodtytul]

Ustawodawca zadbał również o to, aby likwidację gospodarstw pomocniczych przetrwały także gminne i powiatowe zakłady aktywności zawodowej. W tym celu dokonał w ustawie z 22 lipca 2010 r. nowelizacji przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych, dodając do jej treści nowy art. 97a i wykreślając poprzedzający go art. 97.

Jak wynika z treści nowego przepisu, gmina lub powiat, które uzyskały dla wyodrębnionej jednostki organizacyjnej status zakładu aktywności zawodowej, mogą w terminie do 31 grudnia 2010 r.:

- przekształcić ten zakład w samorządowy zakład budżetowy,

- przekazać prowadzenie tego zakładu organizacji pozarządowej, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.

Reklama
Reklama

[ramka][b]Skutki zmian organizacyjnych[/b]

W przypadku przekształcenia składniki majątkowe, należności i zobowiązania zakładu aktywności zawodowej (ZAZ) czy centrum integracji społecznej (CIS) przejmuje nowo utworzony samorządowy zakład budżetowy (jednostka budżetowa).

W przypadku przekazania ZAZ albo CIS do prowadzenia organizacji pozarządowej składniki majątkowe, należności i zobowiązania zakładu aktywności zawodowej oraz należności i zobowiązania organizatora zakładu aktywności zawodowej związane z utworzeniem i prowadzeniem tego zakładu przejmuje ich nowy organizator.

Przekształcenie ZAZ w nową formę organizacyjną powoduje konieczność wystąpienia do wojewody z wnioskiem o przyznanie tej jednostce statusu zakładu aktywności zawodowej. To samo powinna uczynić przejmująca ZAZ organizacja pozarządowa.

Zasada ta nie dotyczy przejętych albo przekształconych CIS. Te bowiem – na mocy art. 4 ust. 3 ustawy z 22 lipca 2010 r. – zachowują swój status na czas określony w poprzedniej decyzji. Warunkiem jest przedkładanie wojewodzie corocznego sprawozdania finansowego – do 31 marca roku następującego po tym, którego sprawozdanie dotyczy.[/ramka]

Uchwalona 22 lipca 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=364395]ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 1020) [/link]nowelizuje przede wszystkim przepisy określające zasady powoływania do życia centrów pomocy społecznej.

Zgodnie z obowiązującą treścią jej art. 3 ust. 2 centrum może być tworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie jednostki budżetowej albo samorządowego zakładu budżetowego. Przepis ten stanowi ponadto, że takie centrum może również utworzyć organizacja pozarządowa.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Prawnicy
Ile zarabiają i czego się boją przyszli prawnicy. Raport ELSA o studentach prawa
Sądy i trybunały
Jest wniosek sędziów Trybunału Stanu. Chodzi o sprawę Małgorzaty Manowskiej
Dobra osobiste
„Obcieram i idę dalej”. Prof. Andrzej Zoll odpowiedział Jarosławowi Kaczyńskiemu
Prawo karne
Przywłaszczył pocięte drewno. Sąd Najwyższy: to nie kradzież drzewa
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Reklama
Reklama