Oczywiście nie oznacza to, że we wszystkich gminach nastąpi 2,6-procentowy wzrost podatków od nieruchomości czy środków transportowych. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmują bowiem gminne rady w drodze uchwały.
Mogą one zadecydować o pozostawieniu skali podatkowej na poziomie tegorocznym, obniżyć ją lub podnieść. W tym ostatnim wypadku wzrost nie może jednak przekroczyć wartości określonych [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=362670]w obwieszczeniu z 30 lipca 2010 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2011 r. (MP nr 55, poz. 755)[/link].
[srodtytul]Zadanie dla ministra[/srodtytul]
Zasady ustalania wysokości podatków lokalnych (i opłat lokalnych) na dany rok podatkowy określone zostały w przepisach końcowych [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B464B2FEB3A5B2ED32A5FDD4611184AF?id=356400]ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm.)[/link].
Jak wynika z treści jej art. 20, górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie w następnym roku podatkowym w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.