Reklama

Gospodarka finansami w instytucjach kultury

Skala nieprawidłowości w unormowaniach dotyczących funduszy instytucji kultury jest tak duża, że wymagają one gruntownej zmiany

Publikacja: 08.12.2010 04:55

Gospodarka finansami w instytucjach kultury

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Red

Zasady gospodarki funduszami instytucji kultury utworzonych przez gminy zawiera [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=809A771351DA28C5BB975F3AC40A89FD?id=142971]ustawa z 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej[/link].

Art. 29 tej ustawy określa zasady rozliczenia funduszu własnego tych instytucji. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że „fundusz instytucji kultury”, o którym mowa w tym przepisie, jest jedynym funduszem własnym tych jednostek.

Jak wynika z treści omawianego przepisu, gospodarka funduszem instytucji kultury jest elastyczna. Źródła zwiększenia i zmniejszenia funduszu instytucji kultury są katalogiem otwartym. Co więcej, każdą stratę (ujemny wynik finansowy) można pokryć z funduszu własnego do pełnej jego wysokości. Ustawodawca nie przyjął bowiem barier ochrony tej części majątku, która została przekazana instytucji kultury przez jej organizatora, np. gminę.

Omawiany art. 29 obciążony jest błędem. Nie respektuje zasady równowagi bilansowej. Fundusz instytucji odpowiada bowiem jej aktywom netto, a nie wartości wydzielonego i nabytego mienia.

„Oryginalnymi” regulacjami są również przepisy art. 29 ust. 3 i 4 omawianej ustawy mówiące o zwiększeniu (zmniejszeniu) funduszu o amortyzację majątku trwałego. Właściwie to nie wiadomo, jakiemu celowi mają te regulacje służyć, tym bardziej że nie wynikają z nich żadne realne zmiany funduszu instytucji kultury, gdyż umorzenie to nic innego jak zakumulowana amortyzacja. Nawet jeżeli uznać zapisy o umorzeniu i amortyzacji za regulacje szczególne, wyłączające stosowanie przepisów ustawy o rachunkowości, to trzeba uznać je za zbędne, gdyż nic konkretnie z nich nie wynika. Należy je zatem ignorować.

Reklama
Reklama

Opisane zasady rozliczenia amortyzacji i umorzenia odpowiednio na zwiększenie i zmniejszenie funduszu instytucji kultury należy traktować jako „nieprzezwyciężone pozostałości dawnego systemu”. To właśnie w gospodarce socjalistycznej stosowano różne specjalne zasady gospodarki funduszami własnymi, jak chociażby właśnie fundusz amortyzacji. Podobne zarzuty można postawić regulacji mówiącej o tym, że fundusz instytucji kultury zmniejsza się o wydatki na finansowanie inwestycji (art. 29 ust. 3 pkt 4).

Należy również zwrócić uwagę na art. 29 ust. 7 omawianej ustawy. Stanowi on, że instytucja kultury może tworzyć z zysku oraz z innych środków przekazanych jej przez osoby prawne i fizyczne fundusz załogi, z przeznaczeniem na wypłatę nagród indywidualnych, oraz inne fundusze. Wystarczy wskazać, że zarówno fundusz załogi, jak i jemu podobne mają charakter zobowiązań. Są zatem funduszami specjalnymi. Nie są więc zaliczane do funduszy własnych jednostki.

[i]Autor jest biegłym rewidentem[/i]

Zasady gospodarki funduszami instytucji kultury utworzonych przez gminy zawiera [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=809A771351DA28C5BB975F3AC40A89FD?id=142971]ustawa z 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej[/link].

Art. 29 tej ustawy określa zasady rozliczenia funduszu własnego tych instytucji. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że „fundusz instytucji kultury”, o którym mowa w tym przepisie, jest jedynym funduszem własnym tych jednostek.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama