29 października 2008 r. weszła w życie ustawa z 19 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo o aktach prawa cywilnego (DzU nr 182, poz. 1121). Dodała do przepisów nowelizowanej ustawy art. 6a. Określa on wymagania kwalifikacyjne wobec osoby zatrudnionej na stanowisku kierownika i zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego.
Na stanowiskach tych może być zatrudniona osoba, która, poza wymogami co do posiadania polskiego obywatelstwa, pełną zdolnością do czynności prawnych i korzystania z pełni praw publicznych, ukończyła studia prawnicze lub administracyjne i uzyskała tytuł magistra albo ukończyła podyplomowe studia administracyjne.
Wójt studiować nie musi
Ustawowym kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Funkcję tę sprawuje niezależnie od posiadanego wykształcenia. Wymagania kwalifikacyjne określone w art. 6 ust. 1 pkt 5 wskazanej ustawy wójta nie dotyczą. Dlatego właśnie ustawodawca wprowadził obowiązek zatrudnienia w gminie innego niż wójt kierownika albo zastępcę kierownika USC, który swoją wiedzą ma wspomóc działania wójta.
Obowiązek uzupełnienia brakującego wykształcenia nie dotyczy również – z oczywistych względów – tych kierowników USC i ich zastępców, którzy na tych stanowiskach zatrudnieni zostali już po wejściu w życie nowelizacji z 19 września 2008 r. Osoby te musiały bowiem spełniać obowiązujące od 29 października 2008 r. wymagania kwalifikacyjne, w tym dotyczące poziomu wykształcenia.
Do uzupełnienia wykształcenia zobowiązani są zatem tylko ci kierownicy i zastępcy kierowników USC, którzy byli zatrudnieni na tych stanowiskach w dniu wejścia w życie nowelizacji, czyli 29 października 2008 r. Oczywiście jeśli nie miały wykształcenia wymaganego przez nowe przepisy.