Resort przedstawił swoje stanowisko dotyczące zróżnicowanych deklaracji w odpowiedzi na interpelację poselską nr 3264. Jej autor wskazał, że rady gminy mają obowiązek określenia wzorów formularzy w sprawie podatków: od nieruchomości, rolnego, leśnego. W praktyce na terenie każdej gminy czy miasta obowiązują inne druki. Firmy, które mają nieruchomości na terenie kilku samorządów, chcą ich ujednolicenia.
Ministerstwo stwierdziło jednak, że „postulat wprowadzenia jednolitych wzorów formularzy należy uznać za sprzeczny z zasadą autonomii podatkowej samorządu terytorialnego".
Obecnie 2479 polskich gmin stosuje rozmaite rozwiązania podatkowe. Gdyby wszystkie zostały zawarte w jednolitym wzorze, spowodowałoby to znaczne zwiększenie jego objętości. Tymczasem zainteresowanych taką zmianą jest tylko kilkaset firm, które mają nieruchomości na terenie kilku gmin.
Ujednolicenie tych druków powodowałoby też kłopoty natury technicznej. Wystarczyłoby, by jedna z gmin obniżyła daninę dla jednego rodzaju przedmiotu opodatkowania albo wprowadziła dodatkowe zwolnienie, a wszystkie pozostałe musiałyby uwzględniać tę zmianę w jednolitym formularzu. Oznaczałoby to ogromny wzrost biurokracji zamiast spodziewanych ułatwień.
Ministerstwo przypomniało też, że w 2008 r. ujednolicenie tych formularzy było przedmiotem prac komisji „Przyjazne państwo". Przygotowany projekt został jednak negatywnie zaopiniowany przez rząd i trafił do kosza.