Rozwiązanie takie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, nad którym pracuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Konieczność przygotowania zmian w tej ustawie to wynik wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że obowiązujące przepisy w sposób niewystarczający gwarantują prawa beneficjentów ubiegających się o środki unijne dzielone w krajowych i regionalnych programach operacyjnych.

Projekt, uwzględniając specyfikę programów operacyjnych, przewiduje, że przedsądowa procedura odwoławcza będzie mogła być zarówno jedno-, jak i dwuinstancyjna. Wynika to z tego, że obecnie programy przyznają beneficjentom możliwość skorzystania zarówno z jednego środka odwoławczego (protest), jak i z dwóch (protest i odwołanie).

Nowelizacja definiuje również pojęcie „negatywnej oceny wniosku". Zgodnie z propozycją MRR negatywną oceną będzie również ocena pozytywna, lecz w praktyce uniemożliwiająca dofinansowanie projektu. A to przez umieszczenie go na odległym miejscu listy rankingowej.

Projekt nowelizacji określa również termin, w którym beneficjent będzie zobowiązany ze środka odwoławczego skorzystać – 14 dni od otrzymania oceny projektu. Są tu także wymagania formalne, jakie powinno spełniać odwołanie, tj. wymóg zachowania formy pisemnej czy konieczność określenia wszystkich zarzutów wnioskodawcy względem przeprowadzonej oceny, ze wskazaniem kwestionowanych kryteriów.

etap legislacyjny konsultacje międzyresortowe