Reklama

Tabliczka "uwaga zły pies" jest nieregulaminowa

Rada gminy nie może właścicielom nieruchomości nakazać zamieszczania ostrzeżeń na płotach, czy ogrodzeniach informujących, że posiadają psa

Publikacja: 25.01.2013 15:37

Ostrzeżenia, że posiadamy psa nie trzeba wieszać na płocie

Ostrzeżenia, że posiadamy psa nie trzeba wieszać na płocie

Foto: www.sxc.hu

Wojewoda łódzki uchylił w całości uchwałę rady gminy Łęki Szlacheckie w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie. Stwierdził bowiem, że jej przepisy wykraczają poza delegację ustawową określoną w wyczerpujący sposób w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.

- Uchwalony przez radę regulamin nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązki, ograniczenia i zakazy wykraczające poza delegacje ustawową - mówi Jolanta Chmielewska, wojewoda łódzki. - M.in rada ograniczyła mieszkańcom możliwość naprawiania samochodów na terenie nieruchomości, zezwalając jedynie na dokonywanie drobnych napraw, obciążyła właścicieli nieruchomości obowiązkiem pokrycia kosztów przygotowania i utrzymywania miejsc ustawiania pojemników na odpady, czy obciążyła właścicieli nieruchomości utrzymujących psy oznakowania nieruchomości tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem - wyjaśnia wojewoda.

Rada nie może w uchwalanym regulaminie ani zmieniać ani powtarzać przepisów ustawowych

W ocenie organu nadzoru takie postanowienia regulaminu naruszają przede wszystkim treść art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Zgodnie z jego treścią w regulaminie rada gminy określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące m.in.:

- Przytoczony przepis w sposób wyczerpujący określa zakres regulaminu - wyjaśnia wojewoda łódzki. - A treść tego regulaminu, który jest przecież aktem prawa miejscowego, powinien ściśle odpowiadać zakresowi upoważnienia zawartego w tym przepisie - tłumaczy Jolanta Chmielewska.

Reklama
Reklama

Rada nie może zatem normować w regulaminie spraw nie przewidzianych w udzielonym jej upoważnieniu, w szczególności zaś nakładać różnego rodzaju obowiązków, wprowadzać nakazy zakazy na dowolny krąg podmiotów. W ocenie wojewody nie może również zmieniać regulacji dokonanych przez ustawę, ani też ich powtarzać.

Wojewoda łódzki uchylił w całości uchwałę rady gminy Łęki Szlacheckie w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie. Stwierdził bowiem, że jej przepisy wykraczają poza delegację ustawową określoną w wyczerpujący sposób w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.

- Uchwalony przez radę regulamin nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązki, ograniczenia i zakazy wykraczające poza delegacje ustawową - mówi Jolanta Chmielewska, wojewoda łódzki. - M.in rada ograniczyła mieszkańcom możliwość naprawiania samochodów na terenie nieruchomości, zezwalając jedynie na dokonywanie drobnych napraw, obciążyła właścicieli nieruchomości obowiązkiem pokrycia kosztów przygotowania i utrzymywania miejsc ustawiania pojemników na odpady, czy obciążyła właścicieli nieruchomości utrzymujących psy oznakowania nieruchomości tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem - wyjaśnia wojewoda.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama