Odwołanie dyrektora instytucji kultury trzeba uzasadnić

Sąd Najwyższy stwierdził, że odwołanie dyrektora instytucji kultury, które jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę, wymaga uzasadnienia. O tym, co to oznacza, mówi Stefan Płażek, adwokat, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim

Publikacja: 03.06.2013 09:33

Rz: Sąd Najwyższy stwierdził, że odwołanie dyrektora instytucji kultury, które jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę, wymaga uzasadnienia. Zgadza się pan z tym poglądem?

Stefan Płażek:

W 100 proc. Zgodnie z art. 70 § 1 kodeksu pracy pracownik zatrudniony na podstawie powołania może być w każdym czasie odwołany przez organ, który go powołał. Jednakże w § 1² zaznaczono, że z odwołanym pracownikiem rozwiązuje się stosunek pracy na zasadach kodeksowych, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Tymczasem ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej enumeratywnie wymienia sytuacje, w jakich dyrektorzy m.in. muzeów czy teatrów mogą stracić stanowisko. Powołując się na jedną z przyczyn, trzeba ją uzasadnić, a sąd musi sprawdzić, czy jest ona prawdziwa.

Jeśli się okaże fikcyjna, czy zmienia to sytuację?

Sąd we wspomnianym wyroku z 19 lutego 2013 r. (sygn. I PK 200/12) podkreślił, że jeśli będzie fikcyjna, pracownikowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze. W mojej ocenie nieprawidłowo odwołany pracownik powinien mieć również roszczenie o przywrócenie do pracy. Jego brak oznacza, że taka kauzalność jest warta funta kłaków. Mimo że dyrektor trafia na zieloną trawkę z naruszeniem ustawy o działalności kulturalnej, nie ma jak odzyskać stanowiska.

Z akt sprawy wynika, że dyrektor nie został poinformowany o uchwale. Czy powinien, skoro otrzymał wypowiedzenie?

Odwołanie – tak jak powołanie – jest indywidualnym aktem administracyjnym. I jako takie podlega kodeksowi postępowania administracyjnego. Dlatego uchwała o odwołaniu, tak samo jak o powołaniu, musi być doręczona osobie zainteresowanej zgodnie z k.p.a. W moim przekonaniu powinna też mieć uzasadnienie faktyczne i prawne.

Czyli w uchwale powinien być wymieniony powód odwołania?

Jeszcze kilkanaście lat temu rady gmin, opiniując wniosek o zwolnienie radnego, podejmowały krótką uchwałę zawierającą zgodę lub jej brak.

Jakiś czas temu pojawiła się seria orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazująca, że takich uchwał nie można podejmować bez uzasadnienia, bo jest to akt podległy k.p.a. (np. wyrok z 19 marca 2013 r., sygn. I OSK 2475/12). Taka uchwała jest aktem o dwoistym charakterze, mającym oparcie w przepisach administracyjnych oraz w przepisach prawa pracy. Jeśli rada wyraziła w niej zgodę na zwolnienie, musi uzasadnić – dlaczego.

Z tego samego powodu uchwały o odwołaniu także powinny zawierać uzasadnienie. Prawidłowe odwołanie powinno wskazywać właściwy przepis ustawy o działalności kulturalnej, a także przedstawić okoliczności je uzasadniające. Ich brak oznacza sąd kapturowy.

Rz: Sąd Najwyższy stwierdził, że odwołanie dyrektora instytucji kultury, które jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę, wymaga uzasadnienia. Zgadza się pan z tym poglądem?

Stefan Płażek:

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów