Trwa spór o pieniądze dla miejskich sołectw

Skoro wniosek o wyodrębnienie funduszu można złożyć do prezydenta miasta, to nie jest to tylko narzędzie wspierania rozwoju wsi – wskazują eksperci.

Publikacja: 12.02.2014 07:51

Ustawodawca wyraźnie ograniczył zakres obowiązywania ustawy o funduszu sołeckim do terenów wiejskich

Ustawodawca wyraźnie ograniczył zakres obowiązywania ustawy o funduszu sołeckim do terenów wiejskich

Foto: www.sxc.hu

Wyrok z 4 lutego 2014 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego otworzył drogę do funkcjonowania sołectw w Jarocinie (pisaliśmy o tym: „Rz" z 5 lutego), ale także spór o to, kto może korzystać z funduszu sołeckiego. Zdaniem sądu – tylko sołectwa z terenów wiejskich. Według ekspertów – także te leżące w miastach.

Wykładnia autentyczna

Małgorzata Stahl, sędzia NSA, sprawozdawca w sprawie, przekonywała, że miasto, w granicach którego funkcjonuje sołectwo, nie może wyodrębnić funduszu sołeckiego.

– Ustawodawca wyraźnie ograniczył zakres obowiązywania ustawy o funduszu sołeckim do terenów wiejskich – podkreślała Małgorzata Stahl. – A jedyną przesłanką, dla której zaczęto tworzyć sołectwa w miastach, jest chęć skorzystania z pieniędzy, które państwo rekompensuje gminom. Tu jest inna droga do poprawy: lobby samorządowe ma możliwość wpłynięcia na ustawodawcę, żeby ustawę zmienił w taki sposób, by objęła wszystkie jednostki, ale obecnie taki jest cel ustawodawcy – tłumaczyła.

Z oceną NSA częściowo zgadza się senator Ireneusz Niewiarowski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów.

– Faktycznie, intencją ustawodawcy podczas tworzenia ustawy o funduszu sołeckim była pomoc dla obszarów wiejskich, wsparcie ich rozwoju. Dlatego fundusz ten powinien być wyodrębniany w gminach wiejskich albo miejsko-wiejskich, czyli dla sołectw zlokalizowanych poza administracyjnymi granicami miast – mówi senator Niewiarowski.

Jednocześnie senator zastrzega, że nie zawsze to, co wynika z obowiązujących przepisów prawa, odpowiada woli ustawodawcy odtwarzanej z uzasadnienia projektu.

– W mojej ocenie, z obowiązujących przepisów ustawy o funduszu sołeckim nie da się jednoznacznie przesądzić, że fundusz ten może być tworzony wyłącznie w gminach wiejskich – zaznacza.

Racjonalny ustawodawca

Podobne stanowisko prezentuje również Kazimierz Bandarzewski, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W jego ocenie fundusz sołecki może być tworzony również w gminach miejskich. Przemawia za tym chociażby art. 4 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim. Wyraźnie w nim stwierdzono, że wniosek o uzyskanie środków z takiego funduszu można złożyć nie tylko do wójta, ale także burmistrza lub prezydenta miasta, mimo że te dwa ostatnie nazwy organu wykonawczego gminy obejmują jednie gminy miejskie lub miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.

– Racjonalny ustawodawca nie wprowadziłby takiej możliwości, gdyby ograniczył tworzenie sołectw tylko do gmin wiejskich – argumentuje Kazimierz Bandarzewski.

Wydaje się zatem, że kontrowersji wokół tworzenia funduszu sołeckiego w miastach nie da się rozwikłać bez ingerencji ustawodawcy.

Gminy podejmują uchwały

– Moim zdaniem zakres ustawy o funduszu sołeckim należy rozszerzyć na charakterystyczne dla miast osiedla i dzielnice – uważa Ireneusz Niewiarowski. – Zwłaszcza że fundusz to doskonałe narzędzie aktywizacji mieszkańców, którego nie zastąpi budżet partycypacyjny – podkreśla senator.

Ministerstwo Finansów nie wie jednak, jakim zainteresowaniem cieszy się fundusz sołecki w miastach. Nie prowadzi bowiem statystyk, w ilu gminach miejskich wyodrębniono fundusz sołecki.

– Proszę próbować w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji – poradził Krzysztof Marczuk z Wydziału Prasowego MF.

Dane ma jednak organizacja Watchdog Polska. Wynika z nich, że w 13 gminach miejskich istnieje obecnie 49 sołectw.

– W sześciu z nich zapadły uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego na 2014 r. – mówi Krzysztof Mojkowski, ekspert Watchdog Polska. – Miasteczko Śląskie, Orzesze, Jastrzębie-Zdrój podjęły je też w 2013 r.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Wyrok z 4 lutego 2014 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego otworzył drogę do funkcjonowania sołectw w Jarocinie (pisaliśmy o tym: „Rz" z 5 lutego), ale także spór o to, kto może korzystać z funduszu sołeckiego. Zdaniem sądu – tylko sołectwa z terenów wiejskich. Według ekspertów – także te leżące w miastach.

Wykładnia autentyczna

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara