Przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami to jedno z zadań, jakie gminy mogą przerzucić na spółkę komunalną czy zakład budżetowy. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny, który rozpatrywał skargę kasacyjną Rady Miejskiej w Lubinie. W orzeczeniu NSA podkreślił, że zgodnie z art. 39 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wykonywanie indywidualne spraw administracji publicznej gmina może powierzyć np. własnemu zakładowi. NSA uchylił tym wyrok sądu niższej instancji.
Zakres upoważnienia
Rada Lubina powierzyła w uchwale wiele zadań gospodarki odpadami komunalnymi Zarządowi Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o. Spółka ta miała m.in. określać w drodze decyzji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gdy właściciel nieruchomości nie złożył stosownej deklaracji. Mogła też ustalać wysokość tej opłaty, gdy pojawiły się uzasadnione wątpliwości co do danych zawartych w złożonej deklaracji. Miała też prawo żądać np. od firmy odbierającej odpady komunalne okazania dokumentów, by można było zweryfikować dane w sprawozdaniach przedsiębiorstwa.
Uchwałę tę zakwestionował wojewoda dolnośląski. W jego ocenie powodowała ona, że zarząd spółki mógł zyskać status organu administracji publicznej w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie, w jakim będzie on wykonywał zadania z upoważnienia rady. Jego zdaniem upoważnienie dane spółce wykraczało poza przyznawane na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym.
Większość zarzutów wojewody uznał później za słuszne Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu i stwierdził nieważność uchwały, ale tylko w części dotyczącej upoważnienia do podejmowania wszelkich czynności w formach innych niż decyzja administracyjna.
Skargę do NSA złożyła gmina, ale i wojewoda. Domagał się kasacji wyroku WSA w zakresie oddalającym część jego skargi. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2013 r. uchylił wyrok WSA. A skargę wojewody dolnośląskiego oddalił.