Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku uznała, że niewykorzystane przez gminę środki z opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych nie muszą być przeznaczone w kolejnym roku budżetowym na finansowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Budżet jest planem rocznym
– Nie ma obowiązku wydawania niewykorzystanych w roku poprzednim pieniędzy na wskazane wyżej cele – wyjaśnia Luiza Bunder-Iwanicka, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku. – Oczywiście mogą zostać w taki sposób wykorzystane, ale zależy to wyłącznie od woli organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego –dodaje.
Taka interpretacja wynika z tego, że budżet gminy jest planem rocznym, co zostało wprost zapisane w art. 211 ustawy o finansach publicznych.
– Uchwała budżetowa różni się od pozostałych uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego – komentuje prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku. – Budżet j.s.t. jest rocznym planem obejmującym dochody i przychody oraz wydatki i rozchody danej gminy – dodaje.
Uchwała traci moc z końcem roku budżetowego. To zaś powoduje, że niezrealizowane przez gminę wydatki stają się nadwyżką budżetową ogólną. A skoro tak, to nie ma podstawy do stosowania odrębnych przepisów dotyczących poszczególnych jej elementów.