Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił decyzje odmawiające udostępnienia treści takich umów, a Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji SA we Wrocławiu.
Zawarło ono umowy pożyczki z klubem sportowym WKS Śląsk, ze spółką Wrocław 2012 i Wrocławskim Przedsiębiorstwem Hala Ludowa sp. z o.o.
Markowi N., który zwrócił się o udostępnienie umów z lat 2010–2013, MPWiK odmówiło. Sugerowało, że wnioskodawcy zależy głównie na ich upowszechnieniu w mediach. Powołało się na brak zgody pożyczkobiorców na udostępnienie treści umów. Są to bowiem informacje o wartości gospodarczej będące tajemnicą przedsiębiorstwa. Zawierają takie szczegóły jak wysokość oprocentowania, formy zabezpieczenia i okresy, na jakie udzielono pożyczek. Art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej ogranicza prawo do takiej informacji ze względu m.in. na tajemnicę przedsiębiorcy. Zastosowanie ma tu także art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zawiera definicję przedsiębiorstwa oraz wymaga podjęcia „niezbędnych działań w celu zachowania poufności". Może to być np. umieszczenie w aneksach do umów klauzuli poufności. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu rozpatrujący skargę Marka N. uznał, że wspomniane umowy handlowe dotyczą wykorzystania majątku komunalnego. Gospodarowanie tym mieniem powinno być transparentne. Przedsiębiorstwo nie wykazało także, że informacje o umowach handlowych były tajemnicą przedsiębiorstwa.
MPWiK zaskarżyło ten wyrok do NSA.
– Informacje o umowach handlowych nie mają charakteru informacji publicznej. A nawet gdyby miały, to i tak chroni je przed udostępnieniem tajemnica przedsiębiorstwa – przekonywał adw. Bartosz Burda, występujący w imieniu MPWiK. – Art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznaje za tajemnicę przedsiębiorstwa każdą informację mającą wartość gospodarczą. Umowy handlowe mają taką wartość, bo ich ujawnienie mogłoby mieć negatywny wpływ na sytuację finansową kontrahenta oraz pozycję wobec konkurencji.