Na udzielenie dotacji z budżetu gminy dla podmiotów prowadzących żłobki, kluby dziecięce lub zatrudniających dziennych opiekunów zdecydowała się Rada Miejska w Kórniku w woj. wielkopolskim. 30 kwietnia 2014 r. podjęła w tej sprawie uchwałę na podstawie ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dzieckiem w wieku do lat trzech. Uchwała różnicowała wysokość dotacji. Przewidywała miesięcznie na każde dziecko: 300 zł dla prowadzących żłobki, 150 zł dla klubów dziecięcych i 100 zł dla placówek zatrudniających dziennych opiekunów.
Podobne uchwały podjęło więcej gmin, ale tę właśnie prokurator rejonowy zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Jego zdaniem ustanowienie różnych stawek narusza zasadę równości. Udzielenie dotacji uzależniono także od zapewnienia opieki w żłobkach przez osiem godzin dziennie, a przez klub dziecięcy i opiekuna dziennego – przez pięć godzin dziennie. Tymczasem ustawa opiece nad dziećmi nie uzależnia otrzymania dotacji od ilości godzin opieki – argumentował prokurator.
Odpowiadając na zarzuty, burmistrz miasta i gminy Kórnik stwierdził, że rada gminy może różnicować wysokość dotacji ze względu na zakres i czas opieki. Zgodził się natomiast, że nie można określać minimalnego wymiaru godzin sprawowania opieki nad dzieckiem.
Sąd uznał, że ten ostatni przepis nie powinien znaleźć się w uchwale, i przyznając rację prokuratorowi‚ stwierdził jego nieważność i niezgodność z ustawą. Uchwała nie może bowiem zawężać czy ograniczać prawa do dotacji. Ustawa nie warunkuje uzyskania dotacji od ilości godzin, w ciągu których sprawowana jest opieka. Oddalił natomiast skargę prokuratora na zróżnicowanie wysokości dotacji.
Uzależnienie wysokości dotacji od tego, pod czyją opieką jest dziecko, nie narusza natomiast ani zasady równości, ani przepisów ustawy. Nie zmienia to też charakteru dotacji celowej. Ustawa rozróżnia formy organizowania opieki. Takie prawo ma więc też rada gminy. Opieka w żłobku jest sprawowana do 10 godz. dziennie nad dziećmi od ukończenia 20. tygodnia życia, a w klubie dziecięcym do pięciu godzin dziennie od ukończenia pierwszego roku życia. Obie te formy opieki wymagają też innych warunków lokalowych. Zdaniem sądu, skoro ustawa przewiduje różne formy opieki i określa różne wymogi, rada gminy może również ustalić dla nich różne stawki.