Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził nieważność uchwały Rady Powiatu Poznańskiego w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. W ocenie sądu uchwała ta została podjęta z naruszeniem przepisów ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, a konkretnie art. 94 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.
Rada Powiatu Poznańskiego uzyskała wymagane tym przepisem opinie. Problem jednak polegał na tym, że po uzyskaniu opinii samorządu aptekarskiego rada zmieniła treść projektu uchwały w sprawie rozkładu godzin pracy aptek. Nowy projekt nie został już przedstawiony samorządowi aptekarskiemu do zaopiniowania. W konsekwencji ten zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego, a WSA w Poznaniu uznał skargę za uzasadnioną.
– Co do zasady samorząd aptekarski nie może skarżyć uchwały, której projekt uprzednio opiniował – wskazała Małgorzata Górecka, sędzia WSA w Poznaniu. – Badana sprawa jest jednak specyficzna, a to dlatego, że Rada Powiatu Poznańskiego, zmieniając samowolnie treść zaopiniowanego przez samorząd aptekarski projektu uchwały, tak naprawdę pozbawiła samorząd aptekarski przysługującego mu na mocy prawa farmaceutycznego uprawnienia – wskazywała sędzia.
W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu rację ma strona skarżąca. W sytuacji wyrażenia opinii przez organ samorządu aptekarskiego wobec określonego projektu uchwały organ samorządu terytorialnego nie może samowolnie zmieniać treści tego projektu. W przeciwnym razie opinia samorządu aptekarskiego miałaby tylko pozorny charakter i czyniłaby tryb wskazany w art. 94 ust. 2 prawa farmaceutycznego praktycznie nieistotnym.
Wyrok jest prawomocny.