Opłaty za wyżywienie i zakwaterowanie w bursach podlegają VAT

Istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonanym świadczeniem a otrzymaną odpłatnością, pomimo tego, że wysokość opłaty wynika z odrębnych przepisów – uznał organ skarbowy.

Publikacja: 05.09.2017 06:00

Opłaty za wyżywienie i zakwaterowanie w bursach podlegają VAT

Foto: Fotorzepa, Kuba Krzysiak kk Kuba Krzysiak

W interpretacji z 15 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012. 107.2017.1.BM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT opłat za wyżywienie i zakwaterowanie w bursach. Wniosek o wydanie interpretacji złożyła gmina, która z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT. Opisując stan faktyczny gmina wskazała, że zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, jednostki samorządu terytorialnego mogą prowadzić wyłącznie szkoły i placówki publiczne, a jednym z rodzajów ww. placówek są placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza stałym miejscem zamieszkania. Gmina wskazała także na przepisy zawarte w konstytucji RP, zgodnie z którymi zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez JST jako zadania własne, a do tej kategorii należą w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Gmina podała, że jest organem prowadzącym dla siedmiu burs, których zasady działania określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w tych placówkach. Zgodnie z ww. rozporządzeniem bursy są placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. W szczególności bursy są zobowiązane zapewnić swoim wychowankom całodobową opiekę, warunki do nauki, pomoc w nauce a także warunki do rozwijania zainteresowań i szczególnych uzdolnień oraz warunki do uczestnictwa w kulturze, sporcie i turystyce. Rozporządzenie określa też rodzaj i wysokość opłat jakie zobowiązani są wnosić rodzice uczniów przebywających w bursach. Są to opłaty za wyżywienie stanowiące równowartość kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie oraz opłaty za zakwaterowanie wynoszące 50 proc. kosztu utrzymania miejsca, a wysokość tej opłaty jest ustalana przez organ prowadzący bursę.

Gmina zadała we wniosku pytania sprowadzające się do rozstrzygnięcia, czy opłaty za posiłki dla wychowanków burs oraz opłaty za zakwaterowanie w bursach podlegają opodatkowaniu VAT. Przedstawiając własne stanowisko w tej kwestii stwierdziła, że zarówno opłaty za posiłki wychowanków jak i opłaty za ich zakwaterowanie nie podlegają ustawie o VAT. W uzasadnieniu gmina przyjęła, że organizacja edukacji publicznej przez JST jest wynikiem działania w charakterze organów władzy publicznej, a w konsekwencji opłaty za wyżywienie i pobyt w bursach są wynikiem działalności publicznej nałożonej przepisami prawa i stanowią dochody publiczne. Na poparcie przedstawionej tezy powołała się na orzeczenia sądów administracyjnych (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie o sygn. I SA/Lu 590/10 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. I FSK 627/11). Wynika z nich, że opłaty są daninami publicznymi zbliżonymi do podatków, z tą jednak różnicą że są one pobierane w związku z wyraźnie wskazanymi świadczeniami realizowanymi na rzecz konkretnych podmiotów, zatem należy je zakwalifikować jako świadczenie odpłatne.

Gmina wskazała też na wyrok NSA w sprawie I FSK 1879/13, w którym sąd stwierdził, że samo wykonanie umowy cywilnoprawnej przez JST nie oznacza, że jest ona podatnikiem w tym zakresie, gdyż nie zawsze musi prowadzić do zakłóceń konkurencji, a może stanowić dopuszczalny sposób realizacji zadań publicznych tej JST.

Analiza wskazanych w uzasadnieniu przepisów i orzeczeń doprowadziła gminę do konkluzji, że realizując opisane we wniosku świadczenia, tj. zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania w bursach, nie wystąpi w charakterze podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą. Gmina podkreśliła, że ww. opłaty są pobierane na podstawie odrębnych przepisów i nie można uznać, że są kreowane na zasadzie swobody umów, charakterystycznej dla działalności gospodarczej.

Dyrektor KIS nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, uznając je w całości za nieprawidłowe. Uzasadniając swoje stanowisko organ zaznaczył, że czynność wykonywaną za wynagrodzeniem należy uznać za odpłatną w rozumieniu ustawy o VAT, nawet w przypadku gdy wynagrodzenie nie pokrywa kosztów świadczenia. Organ podatkowy skonkludował, iż czynności wykonywane przez gminę za pośrednictwem burs w postaci zapewnienia wyżywienia i zakwaterowania, w związku z tym że są wykonywane odpłatnie, będą podlegały opodatkowaniu VAT. W ocenie organu istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy wykonanym świadczeniem a otrzymaną odpłatnością, pomimo tego, że wysokość opłaty wynika z odrębnych przepisów.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

Stanowisko Dyrektora KIS zaprezentowane w omawianej interpretacji jest moim zdaniem nieprawidłowe. Samo pobieranie opłat przez gminę nie oznacza, że wykonuje ona określone czynności w charakterze podatnika VAT, nawet gdyby działała w oparciu o umowy cywilnoprawne (por. wyrok NSA z 6 listopada 2014 r., sygn. I FSK 1644/13, dotyczący braku opodatkowania VAT opłat za przystanki). Istotne w tym zakresie jest to, czy analizowane czynności należą do sfery władztwa publicznego, które służy do zaspokajania potrzeb wspólnoty, a pobierane opłaty mają charakter opłat publicznoprawnych. W mojej ocenie z taką sytuacją mamy tutaj do czynienia, gdyż gmina prowadząc bursę wykonuje zadania własne z zakresu oświaty i nie działa jako przedsiębiorca. Co więcej, nie działa w tym zakresie w warunkach naruszających zasadę konkurencji rynkowej. Zasadne jest więc wyłączenie gminy z grona podatników VAT w związku z wykonywaniem tych czynności, co oznacza w efekcie brak opodatkowania pobieranych opłat podatkiem VAT. Takie stanowisko wyraził niedawno NSA w wyroku z 9 czerwca 2017 r. (I FSK 1271/15).

W interpretacji z 15 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012. 107.2017.1.BM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT opłat za wyżywienie i zakwaterowanie w bursach. Wniosek o wydanie interpretacji złożyła gmina, która z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT. Opisując stan faktyczny gmina wskazała, że zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, jednostki samorządu terytorialnego mogą prowadzić wyłącznie szkoły i placówki publiczne, a jednym z rodzajów ww. placówek są placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza stałym miejscem zamieszkania. Gmina wskazała także na przepisy zawarte w konstytucji RP, zgodnie z którymi zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez JST jako zadania własne, a do tej kategorii należą w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów