NIK o skuteczności programów naprawczych jednostek samorządu terytorialnego

W latach 2012-2017 sześciokrotnie wzrosła liczba samorządów w trudnej sytuacji ekonomicznej. Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się przyjętym w nich programom naprawczym i stwierdziła, że często były nierzetelnie przygotowane i realizowane.

Publikacja: 22.03.2018 09:44

Jednostki samorządu objęte pogramami naprawczymi w latach 2012-2017

Foto: Najwyższa Izba Kontroli

Od 28 grudnia 2013 r. jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek przyjmowania programu naprawczego, jeśli istniało zagrożenie realizacji zadań publicznych i nie było możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego (zgodnie z zasadami określonymi w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych).

Program naprawczy uchwalany jest przez organ stanowiący samorządu (np. radę gminy) z własnej inicjatywy lub na wezwanie regionalnej izby obrachunkowej, która opiniuje treść takiego programu. W czasie realizacji programu naprawczego - nie dłuższym niż 3 lata - jednostki samorządu terytorialnego nie muszą osiągać wskaźników określonych w art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych. Program naprawczy powinien przedstawiać przedsięwzięcia naprawcze mające na celu zwiększenie dochodów lub ograniczenie wydatków budżetowych.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr