Nowe regulacje zawarto w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które weszło w życie 19 maja 2018 r. (i zastąpiło rozporządzenie z 18 marca 2009 r.). Chociaż wiele przepisów zostało przeniesionych z wcześniejszego rozporządzenia, wprowadza ono też zmiany i uzupełnienia m.in. w sprawie dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalnej (piszemy o tym niżej). Istotną zmianą, jest obniżenie – średnio o 20 proc. – minimalnego i maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru albo powołania (wysokość dodatku funkcyjnego się nie zmienia). Dla przypomnienia, samorządowcami zatrudnionymi na podstawie wyboru są m.in.: wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), starostowie, wicestarostowie, marszałkowie województw, wicemarszałkowie. Natomiast zatrudnionymi na podstawie powołania są zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnicy gminy (powiatu, województwa).
W tabelach zawartych w załącznikach nr 1 i 2 do nowego rozporządzenia (czyli dotyczących samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru albo powołania) wprowadzono podział na dwie części: A – obowiązującą do 30 czerwca 2018 r. i B – obowiązującą od 1 lipca 2018 r. (obniżającą minimalne i maksymalne wynagrodzenia zasadnicze) >>patrz tabela.
W nowym rozporządzeniu w odniesieniu do niektórych stanowisk dokonano korekty wymaganych kwalifikacji. Przykładowo doradca EURES (sieć europejskich ofert pracy) w wojewódzkim urzędzie pracy musi m.in. znać język angielski na poziomie B1 i mieć ukończone określone szkolenia. W przepisach przejściowych przyjęto jednak, że pracownik samorządowy, który nie spełnia minimalnych wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia, umiejętności zawodowych lub stażu pracy, przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez niego w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia (19 maja 2018 r.), może być nadal zatrudniony na tym stanowisku.
Pracownik zatrudniony w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia na stanowisku: archiwisty, starszego archiwisty, kierownika archiwum i specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, które przed tym dniem było zaliczone do grupy stanowisk pomocniczych i obsługi (zgodnie z nowym rozporządzeniem są to stanowiska urzędnicze), może być nadal zatrudniony na tym stanowisku. Natomiast pracownik zatrudniony w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia na stanowisku nieprzewidzianym w tym rozporządzeniu może być zatrudniony na tym stanowisku do 31 grudnia 2018 r. na dotychczasowych zasadach.
Przy ustalaniu prawa do dodatku za wieloletnią pracę przyjmowano dotychczas, że w sytuacji, gdy praca w danym urzędzie czy jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, to do okresu dodatkowego zatrudnienia nie zalicza się okresów zatrudnienia podstawowego. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, jeżeli pracownik był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, to do okresu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia. Nowe rozwiązania są analogiczne do tych przyjętych w odniesieniu do nagrody jubileuszowej.