- Nasza rada gminy chce przekazać około 5 tys. zł konkretnemu stowarzyszeniu, które we wrześniu organizuje imprezę dla dzieci związaną z nowym rokiem szkolnym. Jako podstawę prawną uchwały zamierzamy podać m.in. art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy samorządowej oraz art. 216 ust. 2 pkt 5 i 220 ustawy o finansach publicznych. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?
Nie.
Wynika to z następujących okoliczności. Wspomniane w pytaniu przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, czyli art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 15 stanowią odpowiednio, że gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej oraz – do wyłącznej właściwości rady gminy należy – stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Z kolei, z art. 216 ust. 2 pkt 5 oraz z art. 220 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika m.in., że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na: pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego oraz że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Co jednak istotne, ww. regulacje powołane w projekcie uchwały w sprawie pomocy finansowej dla stowarzyszenia, są jednak nieadekwatne do podanego stanu faktycznego. Dotyczą bowiem relacji finansowych (przekazywania pomocy) lecz pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, którego to statusu nie posiadają stowarzyszenia.
Czytaj także: Dotacje dla fundacji i stowarzyszeń bez poparcia gmin miejskich
Dodać jednocześnie należy, że dla ewentualnego udzielenia dotacji dla ww. podmiotu odpowiednie mogłyby być regulacje art. 221 ustawy o finansach publicznych. Z tego artykułu wynika m.in. (ust. 1-2, 4), że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. Natomiast tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. W powyższym kontekście warto odnotować stanowisko podane w uchwale Kolegium Regionalnej izby Obrachunkowej w Białymstoku z 17 maja 2018 r. (Nr. 2351/18), gdzie oparto się o argumentację dotyczącą ww. przepisu art. 221.