Jak samorząd współpracuje z organizacjami pożytku publicznego

Samorządy mogą zlecać realizację zadań organizacjom pożytku publicznego w dwojaki sposób: powierzając wykonywanie zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji oraz wspierając takie zadania, wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji

Aktualizacja: 23.02.2010 09:46 Publikacja: 23.02.2010 09:45

Jak samorząd współpracuje z organizacjami pożytku publicznego

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Red

Współpraca organów administracji publicznej z organizacjami pożytku publicznego może odbywać się w różnych formach, takich jak:

- zlecanie realizacji zadań,

- konsultowanie projektów prawa w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,

- wzajemne informowanie o planowanych kierunkach działalności

- tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.

[srodtytul]Otwarty konkurs ofert[/srodtytul]

Wspieranie oraz powierzanie zadań publicznych organizacjom pożytku publicznego odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert.

Konkurs powinien zostać ogłoszony co najmniej z trzydziestodniowym wyprzedzeniem. Ogłoszenie powinno zawierać informacje:

- o rodzaju zadania,

- wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,

- zasadach przyznawania dotacji,

- terminach i warunkach realizacji zadania,

- terminach składania ofert,

- terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty.

W ogłoszeniu powinna znaleźć się również informacja o zrealizowanych przez samorząd zadaniach publicznych tego samego rodzaju, i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym.

[srodtytul]Z własnej inicjatywy[/srodtytul]

Organizacje pożytku publicznego mogą również z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych, nawet wówczas gdy dotychczas były one realizowane w inny sposób, w tym przez organy administracji samorządowej.

W takiej sytuacji jednostka samorządu terytorialnego, w terminie dwóch miesięcy, rozpatruje celowość realizacji określonego zadania publicznego.

[srodtytul]Co w umowie[/srodtytul]

Organizacje, przyjmując zlecenie realizacji zadania publicznego, zobowiązują się do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w pisemnej umowie.

Ramowy wzór umowy o wykonanie zadania publicznego przez organizację pozarządową wymienioną w art. 3 ust 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169569]ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tekst jedn. w DzU z 2003 r. nr 96, poz. 873 ze zm.)[/link] został określony w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180480]rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z d27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (DzU z 2005 r. nr 264, poz. 2207)[/link].

[srodtytul]Dotacje celowe[/srodtytul]

Organizacje pożytku publicznego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu samorządu na realizację zadań innych niż te, które zostały określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wówczas, zgodnie z art. 221 ust.2 i 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240)[/link] jednostka samorządu terytorialnego powinna zawrzeć umowę, która określi:

1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;

2) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności;

3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;

4) tryb kontroli wykonywania zadania;

5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu określone w ustawie o finansach publicznych.

[srodtytul]Sprawozdania [/srodtytul]

Organizacje pożytku publicznego składają jednostce samorządu terytorialnego sprawozdania częściowe i końcowe w okresach określonych w umowie.

W opisie muszą uwzględnić wszystkie planowane działania, zakres, w jakim zostały one zrealizowane, a gdyby doszło do jakichkolwiek odstępstw w ich realizacji, wyjaśnienie co do ich zakresu i harmonogramu realizacji.

Do sprawozdania z wykonania zadania wykonawca powinien dołączyć spis wszystkich faktur (rachunków), które zostały opłacone w całości lub w części ze środków pochodzących z dotacji.

Spis powinien zawierać:

- numer faktury (rachunku),

- datę wystawienia,

- wysokość wydatkowanej kwoty oraz wskazanie, w jakiej części została pokryta z dotacji,

- rodzaj towaru lub zakupionej usługi.

Każda z faktur powinna być opatrzona na odwrocie pieczęcią organizacji pożytku publicznego oraz zawierać informację, z jakich środków wydatkowana kwota została pokryta, a także jakie było przeznaczenie zakupionych towarów, usług lub innego rodzaju opłaconej należności.

Informacja ta powinna być podpisana przez osobę odpowiedzialną za sprawy dotyczące rozliczeń finansowych organizacji.

Dokumentacja powinna być przechowywana w formie pisemnej w urzędzie, który udzielił dotacji.

[srodtytul]Ewidencja księgowa[/srodtytul]

Ewidencja księgowa operacji związanych z przekazaniem dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego prowadzona w urzędzie czy starostwie jest następująca:

1) Przekazanie dotacji przez organ dotujący

[b]Wn 224[/b] „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”, [b]Ma 130[/b] „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”,

2) Rozliczenie dotacji na podstawie przedstawionego sprawozdania

[b]Wn 810[/b] „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje, [b]Ma 224[/b] „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”,

3) Przypisanie na koniec roku dotacji rozliczonych niezwróconych do końca roku

[b]Wn 221[/b] „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, [b]Ma 750[/b] „Przychody i koszty finansowe”

[i]Autorka jest naczelnikiem Wydziału Finansowego Urzędu Miasta Sopotu[/i]

[ramka][b]Zobacz także [link=http://www.rp.pl/temat/406042.html]inne artykuły z naszego cyklu rachunkowość jednostek samorządu terytorialnego[/link][/b] [/ramka]

Współpraca organów administracji publicznej z organizacjami pożytku publicznego może odbywać się w różnych formach, takich jak:

- zlecanie realizacji zadań,

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów