Zima bije w samorządy

0,5 mld zł pochłonęło dotąd usuwanie śladów po najsroższej zimie od lat – szacuje “Rz”. Kasy samorządów świecą już pustkami, a dziur w jezdniach ciągle jeszcze przybywa. Ale na razie nie ma pomysłów na nowe podatki

Publikacja: 20.03.2010 03:08

Zima bije w samorządy

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

ElŻbieta Glapiak

Najwięcej kosztowało odkopanie spod śniegu Warszawy – aż 120 mln zł. To dokładnie tyle, ile Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała na utrzymanie i naprawę 17 tys. km dróg krajowych z 300 tys. km dróg ogółem w Polsce.

– Kosztów napraw ulic jeszcze nie znamy – mówi Magdalena Jaziewicz z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie. Nie wiadomo też, kiedy tak naprawdę dziury ze stołecznych ulic znikną. W odróżnieniu od tych na drogach krajowych. Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA, wyliczył, że dziury są w ok. 40 proc. dróg i wszystkie znikną do pierwszych dni maja. – Wtedy będzie można ostatecznie oszacować, ile łatanie nawierzchni kosztowało – mówi Hadaj.

Wstępny szacunek przedstawił już natomiast Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich

– 8 mln zł. Prawie tyle samo – 7,5 mln zł, czyli 1 proc. ogólnych wydatków, zarezerwowało na zimowe sprzątanie województwo pomorskie.

Przemysław Rydzewski z biura prasowego tamtejszego urzędu marszałkowskiego wyjaśnia jednak, że jest to kwota niewystarczająca. – Z pewnością trzeba będzie zwiększyć środki, aby zachować gotowość do usuwania skutków aury pod koniec roku, podczas kolejnej zimy. Jeszcze w zeszłym tygodniu wyjeżdżały pługi – dodaje Rydzewski.

Samorządowcy przyznają, że nie nadążają z zacieraniem śladów po zimie. Za poważniejsze remonty chcą się jednak zabrać, gdy zrobi się już cieplej.

– W tej chwili naprawy są prowizoryczne i polegają na zalewaniu powstałych dziur asfaltem niezależnie od warunków atmosferycznych – tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor zarządu dróg i zieleni w Gdańsku.

Chodzi tylko o to, by wyrwy się nie powiększały, a kierowcy nie niszczyli w nich opon i zawieszenia. Kiedy warunki się poprawią – będzie cieplej i sucho – ekipy naprawcze raz jeszcze pojawią się w każdym z tych miejsc, by dokonać prawidłowych napraw.

Podobnie jest w całym kraju. Wielkopolanie, którzy na bieżąco naprawiają wyrwy, zdają sobie sprawę, że pieniądze, które mają odłożone na ten cel, i tak nie wystarczą, i już starają się zwiększyć pulę. Jednak na razie nie ma decyzji, czy i o ile będzie to możliwe. Lubelskie natomiast już było zmuszone sięgnąć po środki odłożone na lato, inaczej bowiem np. pługi i piaskarki stanęłyby z powodu braku pieniędzy na paliwo.

Nierówną walkę z zimą toczą też ciągle największe miasta w kraju. – Obecnie przeznaczamy ponad 20 mln zł na bieżące utrzymanie dróg, czyli mówiąc wprost – na łatanie – mówi Jan Machowski z biura prasowego kancelarii prezydenta miasta Krakowa. – Ale końca zimy nie widać, więc niewykluczone, że potrzeba będzie więcej pieniędzy.

Z kolei w Gdańsku koszty walki z samym tylko załamaniem pogody 9 – 11 stycznia wyniosły 600 tys. zł, a do zabezpieczenia nawierzchni dróg zużyto w tych dniach 2052 tony środków chemicznych. – Musieliśmy też podjąć decyzję o wywiezieniu śniegu zalegającego w newralgicznych punktach miasta, zwłaszcza tam, gdzie nie ma kanalizacji odpływowej. A taka decyzja nie należała do łatwych, ponieważ jej koszt oszacowano na ok. miliona złotych – mówi Michał Piotrowski z biura prasowego urzędu miasta. Tylko na łatanie ulic Gdańsk wydał dwukrotnie więcej niż rok temu – 3 mln zł.

Na szczęście żaden samorząd na razie nie myśli o wprowadzeniu specjalnego podatku na łatanie dziur. A taką opłatę wprowadzono już np. w hrabstwie North Yorkshire w Wielkiej Brytanii. Podatek został tam doliczony do rocznej opłaty lokal-nej, której wysokość ustalana jest w zależności od rynkowej wartości domu podatnika. Średnio będzie to 4,5 funta.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=e.glapiak@rp.pl]e.glapiak@rp.pl[/mail]

ElŻbieta Glapiak

Najwięcej kosztowało odkopanie spod śniegu Warszawy – aż 120 mln zł. To dokładnie tyle, ile Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała na utrzymanie i naprawę 17 tys. km dróg krajowych z 300 tys. km dróg ogółem w Polsce.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów