Za brak zezwolenia grożą wysokie kary

Nawet 20 tys. zł może zapłacić osoba prowadząca dom opieki całodobowej dla osób w podeszłym wieku, przewlekle chorych lub niepełnosprawnych bez uzyskania zezwolenia wymaganego przepisami prawa

Publikacja: 13.04.2010 03:40

Za brak zezwolenia grożą wysokie kary

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Nowe zasady prowadzenia domów zapewniających całodobową opiekę nad osobami niepełnosprawnymi, chorymi i w podeszłym wieku wprowadziła [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=343664]nowelizacja ustawy o pomocy społecznej, uchwalona przez Sejm 12 lutego 2010 r., a której przepisy obowiązują od 31 marca 2010 r. Jej tekst został opublikowany w DzU nr 40 poz. 229.[/link]

[srodtytul]Z wnioskiem do wojewody[/srodtytul]

Tak jak do tej pory działalność polegająca na prowadzeniu placówki zapewniającej całodobową opiekę wymaga uprzedniego uzyskania zezwolenia, które wydaje wojewoda. Zezwolenie takie można uzyskać, jeżeli wnioskodawca spełnia określone w przepisach ustawy warunki, w szczególności standardy wynikające z jej art. 68.

Przepis ten określa, jakie rodzaje usług opiekuńczych i bytowych placówka opieki całodobowej ma obowiązek świadczyć. Określono w nim również warunki, jakie powinien spełniać budynek, w którym placówka ma mieć swoją siedzibę, w tym wymagania, jakie są stawiane pokojom mieszkalnym, przeznaczonym na pobyt pensjonariuszy.

Zezwolenie wydawane jest na wniosek, do którego dołączyć należy: tytuł prawny do nieruchomości, na której usytuowany jest dom, zaświadczenie właściwego organu budowlanego potwierdzającego możliwość użytkowania budynku zgodnie z zamierzonym celem, koncepcję prowadzenia placówki, informację o sposobie jej finansowania.

Do wniosku dołączyć należy również informację o niekaralności osoby, która placówką będzie kierować, jak również zaświadczenie o jej stanie zdrowia. Dołączyć również należy informację o niezaleganiu z płatnościami publicznymi, w szczególności podatków i zobowiązań wobec ZUS.

[srodtytul]Sankcja w decyzji[/srodtytul]

Za brak zezwolenia grożą kary finansowe, o czym mówi wprost art. 130 ust. 2 ustawy, znowelizowany ustawą z 12 lutego 2010 r.

Zgodnie z jego treścią każdy, kto bez zezwolenia prowadzi placówkę zapewniającą całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w której przebywa:

- nie więcej niż dziesięć osób – podlega karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł;

- więcej niż dziesięć osób – podlega karze pieniężnej w wysokości 20 tys zł.

Natomiast [b]w przypadku gdy dom opieki prowadzony jest przez więcej niż jeden podmiot, karę nakłada się na każdego ze współprowadzących osobno, w pełnej wysokości. [/b]Ponadto omawiana nowelizacja dodała do art. 130 dwa nowe ustępy.

Pierwszy z nich przewiduje, że prowadzenie domu całodobowej opieki po uprawomocnieniu się orzeczenia wojewody o nałożeniu kary za prowadzenie takiej placówki bez zezwolenia jest zagrożone karą pieniężną w wysokości 40 tys. zł (art. 130 ust. 4).

Drugi – art. 130 ust. 5 – stanowi natomiast, że w przypadku stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku prowadzonej bez zezwolenia wojewoda może, poza nałożeniem kary pieniężnej, wydać decyzję nakazującą wstrzymanie prowadzenia tej placówki, z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności, do czasu uzyskania zezwolenia.

Kary pieniężne, o których mowa w art. 130, wojewoda wymierza w drodze decyzji administracyjnej. Wpływy z tego tytułu osiągnięte zasilają budżet państwa.

[srodtytul]Obowiązki informacyjne[/srodtytul]

Od 31 marca 2010 r. obowiązuje również nowo dodany art. 131a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=328904]ustawy o pomocy społecznej[/link]. Zgodnie z jego treścią wojewoda [b]o nałożonej karze za prowadzenie domu opieki całodobowej ma obowiązek poinformować ośrodek pomocy społecznej, jak również powiatowe centrum pomocy rodzinie [/b]właściwe ze względu na miejsce położenia placówki.

Wykonanie tego obowiązku ma na celu zapewnienie pomocy osobom w niej przebywającym oraz ma umożliwić nawiązanie kontaktu z członkami rodziny, opiekunami prawnymi lub kuratorami pensjonariuszy. Wojewoda ma również obowiązek poinformować o fakcie na-łożenia kary członków rodzin pensjonariuszy, ich opiekunów prawnych (kuratorów), o ile posiada dane umożliwiające kontakt z tymi osobami.

Ponadto osobom przebywającym w ukaranej placówce, jak również członkom ich rodzin (opiekunom prawnym lub kuratorom) wojewoda ma obowiązek przekazać wyciąg z rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, z danymi teleadresowymi placówek z terenu województwa.

W przypadku wydania decyzji nakazującej wstrzymanie prowadzenia ukaranej placówki (patrz art. 130 ust. 5) wojewoda jest również odpowiedzialny za koordynację działań zmierzających do zabezpieczenia należytej pomocy osobom potrzebującym. Zadanie to realizuje we współdziałaniu z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej gminy właściwej ze względu na położenie placówki.

[srodtytul]Oznaczenia i dokumentacja[/srodtytul]

Nowością wprowadzoną przez omawianą nowelizację jest również to, że każda placówka świadcząca usługi całodobowej opieki nad osobami chorymi, niepełnosprawnymi lub starszymi musi być właściwie oznaczona. Przede wszystkim należy zatem umieścić na budynku, w którym się mieści, tablicę informującą o rodzaju posiadanego zezwolenia oraz podającą numer wpisu do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę.

Dodatkowo, [b]na umieszczonej w widocznym miejscu wewnątrz budynku tablicy ogłoszeń należy podać informacje dotyczące zakresu działalności prowadzonej w placówce. Należy tam umieścić także dane podmiotu prowadzącego placówkę, w tym o jego siedzibie, a w przypadku gdy jest to osoba fizyczna – o jej miejscu zamieszkania.[/b]

Przepisy wymagają również, aby od 31 marca każdy podmiot prowadzący dom całodobowej opieki prowadził szczegółową dokumentację podopiecznych. Zgodnie z treścią art. 68a pkt 1 powinna ona zawierać:

- umowę o świadczenie usług w placówce;

- dane identyfikacyjne osób przebywających w placówce, takie jak: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, numer PESEL lub numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;

- imię i nazwisko opiekuna prawnego lub kuratora osoby przebywającej w placówce, jeżeli został ustanowiony.

W dokumentacji tej gromadzić należy również informacje dotyczące stanu zdrowia każdego podopiecznego. Powinny one zawierać w szczególności ewidencję przypadków korzystania ze świadczeń zdrowotnych na terenie placówki, ze wskazaniem daty i zakresu tych świadczeń oraz danych podmiotu, który tych świadczeń zdrowotnych udzielił.

[b]Ewidencjonować należy również każdy przypadek stosowania na terenie placówki przymusu bezpośredniego[/b], ze wskazaniem daty i zakresu tego środka.

[ramka][b]Opłaty na 2010 r. powinny być już ustalone[/b]

Pobyt w domu opieki społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w takiej placówce ustala wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta albo marszałek, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z placówką o zasięgu gminnym, powiatowym czy regionalnym.

Wysokość średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca ustala się na 31 marca każdego roku. Stawki te podlegają publikacji we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym. [/ramka]

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr