Główny cel, skądinąd bardzo ważny, ustawy z 7 września 2007 r. o ujawnianiu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 191, poz. 1365; dalej: ustawa) to uporządkowanie stanu wieczystoksięgowego nieruchomości państwowych i komunalnych. Ma temu służyć określony w ustawie system egzekwowania wykonania obowiązków przez organy właściwe w sprawach gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (z uzasadnienia do projektu). Właśnie ze względu na cel tej regulacji ustawodawca przewidział wyjątkową, bo jedyną w polskim porządku prawnym, możliwość nałożenia kary pieniężnej na osoby pełniące funkcje organów administracji publicznej przez inny organ administracji publicznej w związku z niewykonaniem ustawowo określonych obowiązków. Kara pieniężna nie dotyczy organu, lecz osoby pełniącej jego funkcję, co podkreśla jej osobisty charakter.
Zgodnie z art. 8 ustawy karę pieniężną nakłada się na osobę zobowiązaną do ujawniania w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego. Wedle treści art. 2 i art. 3 ust. 1 ustawy są nimi:
> dla nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa – starosta lub organ reprezentujący, na podstawie odrębnych przepisów, Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami lub organ reprezentujący na zewnątrz jednostkę organizacyjną, której powierzono, na podstawie odrębnych przepisów, wykonywanie prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa;
> dla nieruchomości stanowiących własność gminy – wójt (burmistrz, prezydent miasta);
> dla nieruchomości stanowiących własność powiatu – starosta;