Natomiast reorganizacja urzędu gminy polegająca na zmianie nazw i zakresu kompetencyjnego poszczególnych jednostek nie uzasadnia rozwiązania stosunku pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym, jeżeli jednocześnie nie ma rzeczywistego zmniejszenia zatrudnienia (wyrok SN z 10 listopada 1998 r., I PKN 435/98). Z rzeczywistym jednak spadkiem – redukcją etatów, uzasadniającą reorganizację stanowiącą podstawę zwolnienia samorządowca, nie należy utożsamiać samego tylko zredukowania stanowisk kierowniczych (wyrok z 10 listopada 1998 r., I PKN 435/98).
O prawidłowym dokonaniu zwolnienia samorządowca decyduje to, gdzie świadczy on pracę. Zmniejszenie zatrudnienia jako przesłankę dopuszczalności wypowiedzenia stosunku pracy mianowanemu pracownikowi samorządowemu należy odnosić do jednostki organizacyjnej gminy, w której jest on zatrudniony (wyrok SN z 16 maja 2006 r., I PK 217/05).
Gdy zmiany związane z redukcją odbywają się bezpośrednio w urzędzie gminy, gdzie pracownik jest zatrudniony, będą skutecznie uzasadniać rozwiązanie stosunku pracy na podstawie ustawy. Wówczas nie rozpatrujemy, czy zmiany dotyczyły jednostki organizacyjnej. Ważne jest, aby reorganizacja bezpośrednio wiązała się z miejscem pracy samorządowca i wpływała na to, że nie może on dalej pracować.
Gdy reorganizacja odnosi się do struktury całego urzędu, ale pociąga za sobą likwidację poszczególnych stanowisk w odrębnych działach, też powinna być uwzględniona jako podstawa do zwolnienia pracownika mianowanego z prawem do przysługującego mu sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Jedynie tak uzasadnione zwolnienie będzie skuteczne.
- Za zwolnienie samorządowego pracownika mianowanego z przyczyn od niego niezależnych przysługuje mu wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, ale nie dłużej niż przez sześć miesięcy.