Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami to zadanie dla władzy wykonawczej. Także inicjatywa w sprawie zmian uchwały budżetowej w trakcie roku należy do wyłącznej kompetencji jej przedstawicieli. Mówi o tym ustawa o finansach publicznych. Te zasady potwierdzają także trzy samorządowe ustawy ustrojowe.
Z przepisów wynika więc, że nie wolno tych prerogatyw scedować na organ stanowiący w samorządzie, czyli radę (sejmik).[b] Organ wykonawczy nie może przekazać ani zlecić prac związanych z opracowaniem projektu budżetu nikomu innemu. [/b]To zadanie musi wykonać samodzielnie i na nim spoczywa odpowiedzialność za jego realizację. Na etapie przygotowywania budżetu rada nie może wydawać żadnych wiążących wytycznych, wskazówek czy zaleceń dla zarządu co do rozdysponowania jakichkolwiek kwot.
Prawo nie dopuszcza również możliwości opracowania kilku projektów budżetu lub jednego projektu, ale w kilku wariantach.
[srodtytul]Prognoza i informacja[/srodtytul]
Przygotowując budżet, zarząd jednostki samorządu terytorialnego opracowuje jako składowe elementy uchwały budżetowej dwa dokumenty. Pierwszy to prognoza łącznej kwoty zadłużenia na koniec roku budżetowego i lata następne, jaka wynika z planowanych i zaciągniętych zobowiązań. Drugim jest informacja o stanie mienia komunalnego, która powinna zawierać m.in. dane o prawach własności, innych prawach majątkowych, o zmianach w stanie „samorządowego posiadania” oraz o zdarzeniach nań wpływających, o dochodach z majątku.