Samorządy mogą zatem wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Ustawa o samorządzie powiatowym mówi także o ochronie mienia obywateli oraz środowiska naturalnego. I dodaje, iż samorząd powiatowy ustanawia przepisy porządkowe, gdy powody te występują na terenie więcej niż jednej gminy.
Zawarte w ustawach ustrojowych upoważnienie do stanowienia przepisów porządkowych nie może być interpretowane w sposób rozszerzający. Oznacza to, iż [b]na ich podstawie można ustanawiać zakazy i nakazy, które służą bezpośrednio realizacji celów ustawowych.[/b]
Kompetencje do stanowienia przepisów porządkowych nie mogą być wykorzystywane do bieżącego zarządzania, ale wyłącznie po to, by przeciwdziałać nagłym realnym zagrożeniom.
[srodtytul]Gdy brak innych przepisów[/srodtytul]
Kolejny ustawowy warunek wprowadzenia przepisów porządkowych stanowi, że mogą one regulować sytuacje, które nie są uregulowane w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. O „zakresie nieuregulowanym” można więc mówić tylko wtedy, gdy w systemie prawa nie ma innych unormowań zezwalających na eliminację zauważonych przez samorząd zagrożeń.