[b]Nie [/b]To niemożliwe, ponieważ czynności kierownika urzędu stanu cywilnego może wykonywać jedynie wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub osoba zatrudniona na stanowisko kierownika tego urzędu (jego zastępcy) przez wójta.
Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca (zastępcy). Z ust. 2 cytowanego artykułu wynika natomiast, że kierownikiem tego urzędu z mocy prawa jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Z kolei ust. 3 – 5 przyznają wójtowi kompetencję do zatrudniania na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego (jego zastępcy) innej osoby. W gminach powyżej 50 tys. mieszkańców zatrudnienie innego niż wójt kierownika tego urzędu jest obligatoryjne.
Zaznaczyć trzeba, że zatrudnienie innego kierownika USC nie pozbawia wójta, burmistrza czy prezydenta wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego uprawnień, co potwierdza [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 października 2007 r. (II OSK 1324/07).[/b]
Z cytowanych przepisów, a zwłaszcza z zawartego w art. 6 ust. 3 – 5 ustawy szczególnego sposobu zatrudniania kierownika USC (jego zastępcy), należy wnosić, że tylko te osoby są uprawnione do dokonywania czynności w sprawach rejestracji stanu cywilnego. Nie mogą być one natomiast dokonywane z upoważnienia kierownika tej jednostki wydanego na podstawie art. 268a kodeksu postępowania administracyjnego ani też na postawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, który zezwala wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) na upoważnienie zastępców lub innych pracowników do wydawania decyzji w jego imieniu.