Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych zawiera uregulowania nazywane potocznie przepisami antykorupcyjnymi w art. 30 – 34. Zawierają one zakazy wykonywania zajęć, które mogłyby kolidować z ich obowiązkami. Ponadto pracownicy mają obowiązek składać oświadczenia: o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz majątkowe. Te ostatnie wyłącznie na żądanie przełożonego.
[srodtytul]Zabronione działalności[/srodtytul]
Pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku urzędniczym (kierowniczym) nie wolno wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z tymi, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych. Nie może też się parać takimi, które wywołują uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, oraz sprzecznymi z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
Pomimo istotnych różnic pomiędzy przepisem art. 30 ustawy nowej a starym art. 18 ustawy z 22 marca 1990 r. aktualność zachowują niektóre orzeczenia wyjaśniające treść tej regulacji. Po pierwsze za sprzeczne z obowiązkami pracownika samorządowego uznać należy wykonywanie prywatnej działalności gospodarczej w czasie i miejscu zatrudnienia. Działalność taka – jak stwierdził [b]Sąd Najwyższy w wyroku z 15 lutego 2006 r.[/b] – może wywoływać uzasadnione podejrzenie o stronniczość, nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem obowiązków [b](II PK 134/05)[/b]. Ponadto, jak stwierdził [b]Sąd Najwyższy w wyroku z 18 czerwca 1998 r.[/b], wypowiedzenie umowy o pracę nie zależy od wykazania przez pracodawcę, że pracownik wykonywał swoje obowiązki stronniczo lub interesownie. Nie musi też wykazać, że pracownik taki uzyskiwał w związku z ich wykonywaniem jakiekolwiek korzyści. Wystarczy samo wykonywanie przez urzędnika samorządowego działalności gospodarczej ściśle związanej z jego obowiązkami [b](I PKN 188/98)[/b].
Konsekwencją naruszenia zakazu zawartego w art. 30 ust. 1 nowej ustawy jest niezwłoczne rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy lub odwołanie ze stanowiska.