Reklama
Rozwiń

Jak ustawić parkometry w miastach

Opłaty za parkowanie można wprowadzić w celu poprawy organizacji ruchu. Mogą też stanowić element polityki transportowej – stworzenie preferencji dla transportu publicznego

Aktualizacja: 08.01.2009 06:55 Publikacja: 08.01.2009 06:19

Ustalenie stref płatnego parkowania należy do kompetencji rady gminy. Wynika to wprost z przepisów art. 13b ust. 2 w związku z art. 3 ustawy o drogach publicznych. Wniosek w tej sprawie zgłasza odpowiednio wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ponadto wniosek powinien zostać zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach.

[srodtytul]Stawka maksymalna[/srodtytul]

Opłatę za parkowanie pobierać można jedynie w dni robocze (wszystkie lub jedynie wyznaczone). Może być ona pobierana w określonych godzinach (np. w godzinach szczytu, kiedy ruch jest największy) lub całodobowo. Ponadto miejsca, w których opłata jest pobierana, powinny być właściwie oznakowane.

Radni, ustalając wysokość opłat za parkowanie, powinni pamiętać, że maksymalna jej wysokość nie może przekraczać 3 zł za pierwszą godzinę postoju.

Podczas ustalania stawek uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny parkowania, przy czym progresja nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę parkowania. Stawka opłaty za czwartą i kolejne godziny parkowania nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania. Uchwała taka powinna również określać zasady uiszczania tych opłat.

Można też wprowadzić opłaty abonamentowe, zryczałtowane, a także ustalić dla określonych użytkowników drogi stawkę zerową opłaty (np. dla mieszkańców konkretnej ulicy). Stawki opłat mogą być również zróżnicowane w zależności od miejsca parkowania.

[srodtytul]Opłata dodatkowa z odsetkami[/srodtytul]

Za nieuiszczenie opłat parkingowych pobiera się opłatę dodatkową. Jej wysokość ustala rada gminy. Ustawodawca zastrzegł jedynie, że [b]nie może ona przekroczyć 50 zł[/b]. Opłata dodatkowa jest pobierana przez zarząd jej zarządcę drogi.

Obowiązek uiszczenia podlega egzekucji administracyjnej. Wynika to wprost z treści art. 40d ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z jego treścią obowiązek jej uiszczenia, wraz z odsetkami za zwłokę, podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie przewidzianym w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184778]ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU z 2007 r. nr 19, poz. 115 ze zm.)[/link][/i]

Ustalenie stref płatnego parkowania należy do kompetencji rady gminy. Wynika to wprost z przepisów art. 13b ust. 2 w związku z art. 3 ustawy o drogach publicznych. Wniosek w tej sprawie zgłasza odpowiednio wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ponadto wniosek powinien zostać zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach.

[srodtytul]Stawka maksymalna[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Nieruchomości
NSA wydał kluczowy wyrok ws. zamku w Stobnicy
W sądzie i w urzędzie
Nowość w aplikacji mObywatel. „Pozwala zaoszczędzić sobie wycieczki do urzędu"
Praca, Emerytury i renty
13. emerytura nie dla wszystkich seniorów. Te grupy nie otrzymają świadczenia
Nieruchomości
Czy sąsiad może żądać zwrotu pieniędzy za ogrodzenie? Przepisy mówią jasno
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Prawo drogowe
Będzie pułapka na łamiących zakaz prowadzenia aut. Może złamać wiele karier
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń