Reklama

Jak ustawić parkometry w miastach

Opłaty za parkowanie można wprowadzić w celu poprawy organizacji ruchu. Mogą też stanowić element polityki transportowej – stworzenie preferencji dla transportu publicznego

Aktualizacja: 08.01.2009 06:55 Publikacja: 08.01.2009 06:19

Ustalenie stref płatnego parkowania należy do kompetencji rady gminy. Wynika to wprost z przepisów art. 13b ust. 2 w związku z art. 3 ustawy o drogach publicznych. Wniosek w tej sprawie zgłasza odpowiednio wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ponadto wniosek powinien zostać zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach.

[srodtytul]Stawka maksymalna[/srodtytul]

Opłatę za parkowanie pobierać można jedynie w dni robocze (wszystkie lub jedynie wyznaczone). Może być ona pobierana w określonych godzinach (np. w godzinach szczytu, kiedy ruch jest największy) lub całodobowo. Ponadto miejsca, w których opłata jest pobierana, powinny być właściwie oznakowane.

Radni, ustalając wysokość opłat za parkowanie, powinni pamiętać, że maksymalna jej wysokość nie może przekraczać 3 zł za pierwszą godzinę postoju.

Podczas ustalania stawek uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny parkowania, przy czym progresja nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę parkowania. Stawka opłaty za czwartą i kolejne godziny parkowania nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania. Uchwała taka powinna również określać zasady uiszczania tych opłat.

Reklama
Reklama

Można też wprowadzić opłaty abonamentowe, zryczałtowane, a także ustalić dla określonych użytkowników drogi stawkę zerową opłaty (np. dla mieszkańców konkretnej ulicy). Stawki opłat mogą być również zróżnicowane w zależności od miejsca parkowania.

[srodtytul]Opłata dodatkowa z odsetkami[/srodtytul]

Za nieuiszczenie opłat parkingowych pobiera się opłatę dodatkową. Jej wysokość ustala rada gminy. Ustawodawca zastrzegł jedynie, że [b]nie może ona przekroczyć 50 zł[/b]. Opłata dodatkowa jest pobierana przez zarząd jej zarządcę drogi.

Obowiązek uiszczenia podlega egzekucji administracyjnej. Wynika to wprost z treści art. 40d ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z jego treścią obowiązek jej uiszczenia, wraz z odsetkami za zwłokę, podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie przewidzianym w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184778]ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU z 2007 r. nr 19, poz. 115 ze zm.)[/link][/i]

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama