Jak ustawić parkometry w miastach

Opłaty za parkowanie można wprowadzić w celu poprawy organizacji ruchu. Mogą też stanowić element polityki transportowej – stworzenie preferencji dla transportu publicznego

Aktualizacja: 08.01.2009 06:55 Publikacja: 08.01.2009 06:19

Ustalenie stref płatnego parkowania należy do kompetencji rady gminy. Wynika to wprost z przepisów art. 13b ust. 2 w związku z art. 3 ustawy o drogach publicznych. Wniosek w tej sprawie zgłasza odpowiednio wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ponadto wniosek powinien zostać zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach.

[srodtytul]Stawka maksymalna[/srodtytul]

Opłatę za parkowanie pobierać można jedynie w dni robocze (wszystkie lub jedynie wyznaczone). Może być ona pobierana w określonych godzinach (np. w godzinach szczytu, kiedy ruch jest największy) lub całodobowo. Ponadto miejsca, w których opłata jest pobierana, powinny być właściwie oznakowane.

Radni, ustalając wysokość opłat za parkowanie, powinni pamiętać, że maksymalna jej wysokość nie może przekraczać 3 zł za pierwszą godzinę postoju.

Podczas ustalania stawek uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny parkowania, przy czym progresja nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę parkowania. Stawka opłaty za czwartą i kolejne godziny parkowania nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania. Uchwała taka powinna również określać zasady uiszczania tych opłat.

Reklama
Reklama

Można też wprowadzić opłaty abonamentowe, zryczałtowane, a także ustalić dla określonych użytkowników drogi stawkę zerową opłaty (np. dla mieszkańców konkretnej ulicy). Stawki opłat mogą być również zróżnicowane w zależności od miejsca parkowania.

[srodtytul]Opłata dodatkowa z odsetkami[/srodtytul]

Za nieuiszczenie opłat parkingowych pobiera się opłatę dodatkową. Jej wysokość ustala rada gminy. Ustawodawca zastrzegł jedynie, że [b]nie może ona przekroczyć 50 zł[/b]. Opłata dodatkowa jest pobierana przez zarząd jej zarządcę drogi.

Obowiązek uiszczenia podlega egzekucji administracyjnej. Wynika to wprost z treści art. 40d ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z jego treścią obowiązek jej uiszczenia, wraz z odsetkami za zwłokę, podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie przewidzianym w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184778]ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU z 2007 r. nr 19, poz. 115 ze zm.)[/link][/i]

Ustalenie stref płatnego parkowania należy do kompetencji rady gminy. Wynika to wprost z przepisów art. 13b ust. 2 w związku z art. 3 ustawy o drogach publicznych. Wniosek w tej sprawie zgłasza odpowiednio wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ponadto wniosek powinien zostać zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach.

[srodtytul]Stawka maksymalna[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama